KOLLAPSET OVER E6:  Denne limtrebrua kollapset onsdag under byggingen av nye E6 ved Sjoa. 
Foto: Bård Bårdløkken / NTB scanpix
KOLLAPSET OVER E6: Denne limtrebrua kollapset onsdag under byggingen av nye E6 ved Sjoa. Foto: Bård Bårdløkken / NTB scanpixVis mer

Bru kollapset over nye E6: Grunnen var en alvorlig regnefeil

Tålte bare en tredjedel av det den skulle.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Ei bru kollapset over nye E8 på Sjoa på onsdag da en lastebil kjørte over den. Lastebilen falt sju meter ned, smalt i bakken og lastebilsjåføren ble skadd.

- Brua skulle ha en tåleevne på 65 tonn, men beregningsfeilen førte til at den ble bygget og montert med en bæreevne som bare var en tredjedel av det. Dermed gikk det galt da tømmerbilen, som veide 31 tonn, kjørte ut på trebrua, opplyser Statens vegvesen.

På grunn av regnefeil Det var en beregningsfeil som gjorde at brua var kollapset. Det hadde blitt uført flere kontroller og rutinesjekker på brua, men feilen ble ikke oppdaget.

- Brua var så lang at det måtte brukes to limbjelker som måtte skjøtes, og det ble valgt å legge en skjøt midt på brua. Denne skjøten ble for svak og røk på grunn av overbelastning, sa Morten Bjerkaas i entreprenørselskapet Reinertsen AS på pressekonferansen, ifølge NTB.

Den andre brukollapsen Det var selskapet Reinertsen som sto for prosjektering av brua. I 2013 fikk samme selskap fem millioner kroner i bot for en brukollaps på Leangen i Trondheim, hvor to personer døde.

- Hvorfor feilen ikke har blitt avdekket i vårt kontrollarbeid, vet vi ikke. Det er fortsatt kort tid siden prosjekteringsfeilen ble påvist - og vi har ikke alle svarene ennå. Dette er noe av det som vi selvsagt skal se på videre framover, sier Marit Brandtsegg, som leder Trafikksikkerhet, miljø- og teknologiavdelingen i Vegdirektoratet.

Fant avvik i oktober Da brua ble montert, ble det oppdaget et avvik. Dette var 8. oktober i fjor.

«Midt på brua er det beregnet en nedbøyning som skal være på 66 millimeter. Det ble oppdaget at nedbøyningen var på 64 millimeter, men dette ble funnet å være innenfor sikkerhetsmarginen, og derfor ble det ikke gjort mer med avviket», skriver NTB.