Brudd i drivstoffslange startet trolig brannen

GÖTEBORG (Dagbladet): Det var sannsynligvis brudd i en drivstoffslange som var årsaken til brannen ombord på kielferga M/S Prinsesse Ragnhild.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I ettermiddag forklarte maskinsjef Bjørn Larsen (60) seg i sjøforklaringen i Göteborgs Tingsrätt.

- Ut i fra det jeg har sett, må det ha vært et direkte brudd i en drivstoffslange, opplyste han i retten.

Gummislangen ligger i nærheten av en av hovedmaskinene. Drivstoffet i har sannsynligvis blitt antent av den sterke varmen fra maskinen.

Etterforskning

Sjøfartsmyndigheter og politi i Norge og Sverige har så langt i etterforskningen kommet fram til det samme som maskinsjefen forklarte i Gøteborgs Tingsrätt i dag.

Gummislangen har vært til kriminalteknisk undersøkelse hos politiet i Gøteborg. I morgen vil politiførstebetjent Sigmund Holt ved Oslo Politikammer ta med seg slangen tilbake til Norge for videre undersøkelser. Etterforskningen av brannen på Prinsesse Ragnhild er nå i sin helhet overført til norsk politi.

Innleide info-folk

Maskinsjef Larsen forklarte seg også om problemene med CO2-slukningsanlegget. Han forklarte at han gikk inn der CO2-anlegget befant seg og åpnet hovedventilen før han kom på at det var gal prosedyre. Han stengte deretter ventilen, gikk tilbake og åpnet alle CO2-flaskene. Han tok så tak i hovedventilen, men den sto bom fast på grunn av det høye trykket.

Ingen av Color Line-mannskapet vil utdype det de har forklart i retten overfor pressen. Rune Mørch Wergeland i Geelmuyden.Kiese er leid inn av Color Line for å styre informasjonen til pressen.