Brudd i et samband mellom Trondheim og Bodø

Det førte til mobilsammenbruddet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

FORNEBU/OSLO (Dagbladet): Det er bare en knapp uke siden Telenor-nettet klappet sammen. I ettermiddag skjedde det igjen.

Store deler av landet ble rammet, først og fremst Midt- og Nord-Norge, men også bedriftskunder andre steder i landet.
Telenor har jobbet med å lokalisere og reparere feilen, som har ført til at kundene ikke har kunnet ringe.

Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas befinner seg i Russland hvor han deltar på St.Petersburg internasjonale økonomiske forum. Via telefon deltok han på pressemøte.

Han innledet møtet med å beklage.

- Det er svært beklagelig at vi nok en gang har en ustabilitet på telefonnettet, sier han. Han forteller at problemene er lokalisert og at de nå er i ferd med å bedre seg.

- Nettet er nå i bedring, sier han.

Brudd Problemene skyldes et brudd i et samband mellom Trondheim og Bodø. Dette førte til litt av det samme hendelsesforløpet som forrige fredag, men av et mindre omfang. Feilen ble raskt lokalisert til en server i Tronheim, opplyser Ragnar Kårhus, daglig leder i Telenor Norge.

Også han beklaget feilen.

- Det som skjedde forrige fredag var en hendelse vi ikke trodde kunne skje. Så jobbet vi steinhardt for å unngå at det kunne skje igjen. Når jeg står her må vi erkjenne at vi fremdeles har litt igjen å gå, sier han.

Telenor innrømmer nå at de har en utfordrin knyttet til kapasitet på telenettet, og at de ikke har vært klar over hvor nært kapasitetsgrensen de er.

- Vi er tettere på de kapasitetsgrensene vi har enn vi beklagligvis tidligere trodde, sier Kårhus.

Konserndirektøren sier de først ble klar over dette da nettet kollapset forrige fredag. Og han kan ikke utelukke at det vil skje igjen.
Ifølge Telenor har mobilnettet vært tilnærmet normalt fra klokka 17.30.

I Russland Baksaas forteller at han var på en pressekonferanse i Russland da han ble varslet om problemene.

- Jeg gikk da rett på telefon til Ragnar Kårhus, sier han. Telenor-sjefen var i pinsen selv rammet av mobilproblemene. Denne gangen fungerte telefonen hans som normalt slik at han kunne holde tett kontakt med kriseledelsen.  

På spørsmål om Baksaas opplever situasjonen som pinlig svarer konserndirektøren:  

- Dette er jo vondt for en telefonleverandør med et moderne telenett og det er like vondt som det var forrige helg. Ordet du bruker er noe vi tar innover oss, sier han.