Brudd på loven

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Statens medieforvaltning har slått fast det åpenbare, nemlig at reklameavbruddene i «Nyhetstimen» i TV2 er i strid med forskriftene i kringkastingsloven. Det var en forutsetning da det ble åpnet for reklamefinansiert fjernsyn at programmene skulle sendes uten reklameavbrudd. TV2 forvalter i dag et reklamemonopol som den eneste riksdekkende TV-kanalen finansiert av reklame. Denne konsesjonen har selskapet fått gratis. Selskapet har lyktes, og er blitt en pengemaskin for sine eiere. Suksessen gjør det ekstra overraskende at TV2 åpenlyst prøver å bryte lovverket som regulerer selskapets virksomhet.
  • Det er ikke lenge siden daværende viseadministrerende direktør i TV2 kastet seg og selskapet ut i en ganske dristig krangel med daværende kulturminister om TV2s manglende oppfyllelse av betingelsene i konsesjonen. Nåværende informasjonsdirektør i TV2 følger opp denne tradisjonen når han sår tvil om hvorvidt TV2 vil endre på reklameopplegget i «Nyhetstimen».