Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Brudd på loven

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Statens medieforvaltning har slått fast det åpenbare, nemlig at reklameavbruddene i «Nyhetstimen» i TV2 er i strid med forskriftene i kringkastingsloven. Det var en forutsetning da det ble åpnet for reklamefinansiert fjernsyn at programmene skulle sendes uten reklameavbrudd. TV2 forvalter i dag et reklamemonopol som den eneste riksdekkende TV-kanalen finansiert av reklame. Denne konsesjonen har selskapet fått gratis. Selskapet har lyktes, og er blitt en pengemaskin for sine eiere. Suksessen gjør det ekstra overraskende at TV2 åpenlyst prøver å bryte lovverket som regulerer selskapets virksomhet.
  • Det er ikke lenge siden daværende viseadministrerende direktør i TV2 kastet seg og selskapet ut i en ganske dristig krangel med daværende kulturminister om TV2s manglende oppfyllelse av betingelsene i konsesjonen. Nåværende informasjonsdirektør i TV2 følger opp denne tradisjonen når han sår tvil om hvorvidt TV2 vil endre på reklameopplegget i «Nyhetstimen».