ADVARER: Utdanningsforbunndet advarer mot økt bruk av ukvalifiserte lærere i norsk skole. Foto: Berit Roald / NTB scanpix 
ADVARER: Utdanningsforbunndet advarer mot økt bruk av ukvalifiserte lærere i norsk skole. Foto: Berit Roald / NTB scanpix Vis mer

Bruken av lærere uten lærerutdanning har økt med over 20 prosent i grunnskolen det siste året

- Det kan ikke fortsette, advarer Utdanningsforbundet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Samtidig som det stilles strengere krav til ungdom som vil bli lærere, har bruken av lærere uten lærerutdanning økt med over 20 prosent i grunnskolen det siste året.

Tall fra Utdanningsdirektoratet (Udir) viser at stadig mer undervisning gjøres av folk som ikke har lærerutdanning, skriver Klassekampen.

Fra 2015 har antallet timer undervist av lærere som ifølge Udir «ikke har en lærerutdanning eller annen godkjent utdanning for tilsetting i grunnskolen» økt fra 1,2 millioner til 1,45 millioner timer.

Regnet om i årsverk representerer økningen nær 400 fulle årsverk og en økning i på 21,5 prosent på ett år. Ifølge Udir gjøres 4,1 prosent av undervisningen i grunnskolen av lærere uten lærerutdannelse. I fjor var tallet 3,4 prosent.

Steffen Handal, leder i Utdanningsforbundet, er opprørt over utviklingen.

- Vi ser at de formelle kravene for å utdanne seg til lærer økes. Vi får stadig høyere formelle krav for å undervise i hvert enkelt fag. Samtidig står bakdøren vidåpen. Det kan ikke fortsette, sier Handal.

Han er klar på hvordan de mener problemet bør løses:

- Elevenes rett til kvalifisert undervisning må lovfestes. I tilfeller der det er umulig, må man heller søke dispensasjon, sier Handal.

(NTB)