Bruker 780 milliarder på britiske jernbaner

Det britiske jernbanetilsynet vil oppgradere banenettet for 780 milliarder kroner. Prosjektet er det største i sitt slag i Europa.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ifølge tilsynsmyndigheten Strategic Rail Authority (SRA) skal investeringene legge grunnen for en økning av antallet togreisende med 50 prosent og en økning i godsmengden på 80 prosent.

Men utgangspunktet er svært dårlig. I løpet av de fire siste årene har britiske jernbaner vært rammet av fire svært alvorlige togulykker. Brukernes tillit til jernbanene har vært synkende helt siden det gamle statsbaneselskapet British Rail ble privatisert for sju år siden.

Samarbeid

Oppgraderingen skal gjennomføres i samarbeid mellom den britiske stat og de private investorene i jernbanesektoren. -I omfang og mangfold er dette kanskje det største slike samarbeidsprosjekt i Europas historie, heter det i planen, som ble lagt fram tirsdag.

SRAs sjef Sir Alastair Morton sa at planen inneholder lesestoff som vil være ubehagelig for enkelte politikere og transportøkonomer. -Dette er et transportapparat som stammer fra det 19. århundre, som bare i ubetydelig grad ble endret og modernisert i det 20., og som nå må settes i stand til å spille en nøkkelrolle i det 21., framholdt han.

- Noen vil kanskje bli skuffet over at vi etter 175 år med utvikling og sju år med privat drift, ikke har en patentløsning som kan fjerne problemene på noen måneder, heter det videre i SRA-rapporten. Tilsynet vil ikke la selskapet Railtrack, som driver jernbanenes infrastruktur - skinnegang, stasjonsanlegg og signalsystemer - få enerett på milliardoppgraderingen.

Monopol?

En slik enerett ville sikret Railtrack et dobbelt monopol, på oppgraderingen av så vel som på den daglige drift av banenettet. Kursen på aksjer i Railtrack, som sliter med finansielle problemer, sank med 8,55 prosent til 775 pence på børsen i London, da SRAs planer for oppgraderingen ble kjent.

Railtrack står svært lavt i alminnelige briters anseelse, noe som utvilsomt har spilt en rolle i den britiske regjerings beslutning om ikke å gi selskapet oppgraderingsjobben. Løfter om snarlig bedring i de mange steder håpløse tilstandene i togtrafikken kan styrke Labour-regjeringens sjanser til seier ved nyvalget som ventes i Storbritannia i mai.

Railtrack har ansvaret for rundt 32.000 kilometer jernbane, 2.500 stasjoner, 9.000 planoverganger og 750 tunneler. 25 private operatørselskaper - som i dag for det meste går med underskudd - konkurrerer om retten til å trafikkere dette nettet.

(NTB/DPA)