Bruker advokat for å få bedre karakterer

SKIEN (Dagbladet): Elever i videregående skoler som er misfornøyde med eksamensresultatene, har engasjert advokater for å få bedre karakter. Flere som har fått medhold, har fått advokatutgiftene refundert.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det bekrefter avdelingsleder i Læringssenteret i Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet, Arild Thorbjørnsen, overfor Dagbladet.

Det hører til sjeldenhetene at advokater blir satt inn i karakterkrangelen. Men etter eksamener i videregående skoler er det en del elever som klager på karakterene.

- I mellom 20 og 30 prosent av tilfellene blir karakterene endret. I de fleste tilfellene i elevenes favør, sier Thorbjørnsen.

Karakterbråk

I Dagbladet i går sto elever og tillitsvalgte i Telemark fram og fortalte hvordan lærere forfordelte elver i karaktersettingen. I et konkret tilfelle avslørte man en lærer som ga forskjellig karakter på nøyaktig samme besvarelser.

- En beklagelig sak, sier avdelingsleder Thorbjørnsen.

Han legger vekt på at forskjellsbehandling kan unngås hvis lærerne er klar over sin subjektive rolle overfor elever, og at lærerne samarbeider med kolleger. Han mener også at det viktig at skoleledelsen skaper et miljø for samarbeid og diskusjon omkring problematikken.

Velkjent

Leder i Utdanningsforbundet, Helga Hjetland, sier at problemene elevene nå tar opp er et velkjent fenomen.

- Det er «helt på trynet» at en lærer ikke ser at elever har levert samme besvarelse, er hennes kommentar.

Hun mener at det er et unntak fra regelen, men medgir at karaktersetting i fag som norsk kan være vanskelig.

- Karakterene er viktig for elevene i de videregående skolene. Ved eksamen er elevene til en viss grad sikret ved at det er ulike sensorer. Men ellers burde det være et mål å utvikle andre vurderingsgrunnlag som kommentarer og samtaler, sier Hjetland.

En rekke elever kontaktet Dagbladet i går for å fortelle om tilfeller av forskjellsbehandling. Tidligere elev ved en videregående skole i Oslo, Nicolay Eger, er tilbøyelig til å kalle karaktersetting for en spøk.

Tre elever i hans klasse leverte samme besvarelse i en oppgave i historie og fikk karakterer som varierte fra 3 til 5.