RØDT: I reklamekampanjen #bloodnormal demonstrerer Libresse bruken av bind med rød væske, ikke den blå fargen som tidligere har blitt brukt i reklame for sanitære produkter. Foto: SCA Hygene products AB / Libresse
RØDT: I reklamekampanjen #bloodnormal demonstrerer Libresse bruken av bind med rød væske, ikke den blå fargen som tidligere har blitt brukt i reklame for sanitære produkter. Foto: SCA Hygene products AB / LibresseVis mer

Bruker «blod» i reklame for første gang: «Mensen er ikke blå væske»

- Menstruasjon er normalt. Å vise det bør også være normalt.

(Dagbladet): Menstruasjon er noe alle kvinner opplever, likevel kan temaet være nokså tabubelagt. For eksempel har sanitære produkter tradisjonelt valgt å bruke blå væske i reklamer for å representere hvor mye fuktighet deres bind kan holde.

I en ny reklame for Libresse demonstreres dette for første gang med rød væske.

Fordi, som Libresse påpeker, mensen er ikke blå væske, men blod.

Mensen er normalt
#bloodnormal-kampanjen viser også blant annet en kvinne i dusjen med blod rennende nedover lårene, og en mann som kjøper bind.

- Hvorfor velger dere å vise rødt blod nå, etter årevis med blå væske i reklamene?

- Det er et stigma rundt menstruasjon, som uttrykker seg i form av at samfunnet har valgt å ikke prate om menstruasjon eller vise at noen har mensen, forteller Jenny Smith, markedsansvarlig for Libresse Norden, til Dagbladet i en e-post.

- Menstruasjon er normalt. Å vise det bør også være normalt, mener Smith. Så vidt hun vet er Libresse først ute med dette.

Utdatert syn på menstruasjon
Selskapet har utført en nettundersøkelse blant 10 017 menn og kvinner, og funnet at 74 % av dem ønsker å se mer realistisk representasjon av mensen i reklamer.

Smith forteller også at i en global undersøkelse utført av Libresse, viste det seg at 30 % av personene ville se mer realistiske referanser til menstruasjon i populærkulturen.

37 % av svenskene i undersøkelsen mener at samfunnet generelt har et utdatert syn på menstruasjon.

- Vi håper vi kan bidra til en endring ved å støtte kvinner over hele verden og bryte ned stigmaet som eksisterer rundt menstruasjon, skriver Smith.

Kampanjen er digital og er i gang i hele Norden, Storbritannia og Nederland.