LATTERLIGGJORDE: Komiker Stephen Colberts opptreden under White House Correspondents' dinner i 2006 ble verdensberømt. På effektivt vis latterliggjorde han daværende president George W. Bush, mens president selv satt der som ubekvem tilskuer. Foto:  AFP PHOTO/Mandel NGAN
LATTERLIGGJORDE: Komiker Stephen Colberts opptreden under White House Correspondents' dinner i 2006 ble verdensberømt. På effektivt vis latterliggjorde han daværende president George W. Bush, mens president selv satt der som ubekvem tilskuer. Foto: AFP PHOTO/Mandel NGANVis mer

Bruker millioner på politisk ball

Lobbyister, politikere, journalister, kjendiser og noen av USAs største selskaper samles i helga til årets store politiske «nerdeball».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NEW YORK (Dagbladet): Det tradisjonsrike middagen for korrespondenter til Det hvite hus fyller har vokst til et gigantisk arrangement.

Selve middagen, hvor president Barack Obama deltar, er lørdag kveld, men gjennom hele helga samles journalister, kjendiser, interessgrupper, kommersielle aktører og politikere til festiviteter i den amerikanske hovedstaden. Det hele blir kalt et politisk «nerdeball».

- Moroa denne helga er ikke engang å gå i den faktiske middagen, men all energien og alt som skjer rundt den, sier arrangementsprodusent i Kimball Stroud & Associates, Kimball Stroud, til Politico.

- Bevisst påvirkning Gigantselskaper som Walmart, Microsoft, AOL og Viacom er nemlig blant de mange kommersielle aktørene som sponser mottakelser, minglefester og seminarer med millioner av dollar.

- Mange forsøker helt bevisst å påvirke mediene og forandre mediedekning og oppfatninger. Selskaper bruker dette for å bygge sitt image og forhold til mediene og folkevalgte, sier Bruce Freed, leder for Center for Political Accountability til Politico.

Bare presseorganisasjoner som er medlemmer av White House Correspondents' Association kan kjøpe plass under den offisielle middagen. Dit kommer tradisjonen tro en komiker og gjør narr av presidenten. I år er det Joel McHale, mest kjent fra TV-serien «Community». Presidenten selv pleier også å holde en tale hvor han spøker både med seg selv og mediene. Foruten mediene er det i hovedsak bare inviterte kjendiser og mektige sponsorer som slipper inn.

Nettstedene Buzzfeed og Facebook og sponsoren Geico arrangerer derfor en annen fest samtidig for ansatte, kilder og presse som ikke slipper inn. Seinere på kvelden bruker Vanity Fair, Bloomberg og MSNBC store summer på å trekke folk til sine nachspiel.

Stjerner og politikk Men det er ikke alt. HBO og Politico sponser en premiere på dokumentarfilmen om Robert De Niros far, og har fått skuespillerstjerna til å stille i en paneldebatt.

Bank of America samler politiske aktører og skuespillere fra den svært populære TV-serien «Scandal». Google, Netflix og serien «House of Cards» arrangerer fest i United State Institute of Peace.
 
Motion Picture Association of America (MPAA) arrangerer et seminar om kreativitet og innovasjon sammen med Microsoft og ABC News. Her er det ventet at blant andre visepresident Joe Biden kommer.

- Vi utnytter at folk kommer til D.C.. Vi ønsker å bidra til en tankefull diskusjon om innovasjon og kreativitet - som står helt sentralt i filmindustrien - heller enn bare å servere dårlige hors d'æuvre og et glass vin, sier president for MPAA, Chris Dodd, til Politico.