Bruker terrorangrepet som reklame

George W. Bush får krass kritikk av pårørende fordi han spiller på terrorangrepene i denne tv-kampanjen. Se video, si din mening!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Si din mening! (Dagbladet.no) Kampen mellom John Kerry og George W. Bush om hvem som blir USAs president i neste periode, er allerede i gang. Den sittende presidenten har en valgkampkasse på 850 millioner kroner. Noe er allerede brukt til tv-kampanjer i 17 stater.

I tv-reklamene spiller Bush åpenlyst på følelsene etter 11. september.

To av reklamene viser restene etter World Trade Center, og en viser brannfolk som fjerner vrakrester fra bakken. I tillegg ser man en kiste drapert i det amerikanske flagget.

Det har satt sinnene i kok hos flere som mistet sine nærmeste da de to flyene styrtet inn i World Trade Center.

- Når jeg ser Bush snakke mens bildene av Ground Zero er på skjermen, vet jeg godt at han mislyktes med å redde de 3000 amerikanerne som døde den dagen, sier Patty Casazza til CNN.

Hun mistet mannen sin i terrorangrepet.

Usmakelig

Bill Doyle mistet sønnen Joseph (25), og er aktiv i flere støttegrupper etter 11. september. Han er svært kritisk til Bush-kampanjen.

- Jeg synes det er usmakelig at presidenten prøver å bruke dette som et springbrett til gjenvalg. Det blir helt feil. På hans vakt har han hatt 3500 dødsfall, inkludert i Irak.

David Potorti, som er medlem av støttegruppen «Peaceful Tomorrows», mistet broren sin i angrepet.

- Vår beskjed til alle politikere er «Hold hendene deres borte fra Ground Zero», sier han.

Skaffer sympati

Også brannfolk kritiserer hvordan dagen blir brukt i Bush-reklamene.

- Bush bruker den største tragedien i vårt lands historie - i hvert fall for brannetaten - til å skaffe seg sympati for valgkampanjen sin, sier Harold Schaitberger, som leder organisasjonen «International Association of Fire Fighters».

De har allerede sagt at de vil støtte John Kerry i hans kamp om presidentembetet.

Det er bare noe av kritikken som er rettet mot Bush etter kampanjen. Men han har også fått støtte. Deena Burnett mistet ektemannen da flight 93 styrtet i Pennsylvania. Hun synes det er greit at terrorangrepet brukes i reklamene.

- Jeg er glad for at han benytter dette. Det fungerer som en påminnelse om livene som gikk tapt.