REAGERER: Sylvi Graham, som sitter i Arbeids- og sosialkomiteen for Høyre, reagerer på Nina Thorsens historie. Høyre ønsker et eget NAV-ombud for å sikre brukernes rettssikkerhet. Foto: Sveinung Uddu Ystad/Dagbladet
REAGERER: Sylvi Graham, som sitter i Arbeids- og sosialkomiteen for Høyre, reagerer på Nina Thorsens historie. Høyre ønsker et eget NAV-ombud for å sikre brukernes rettssikkerhet. Foto: Sveinung Uddu Ystad/DagbladetVis mer

- Brukere av NAV skal ikke måtte være sine egne advokater

Høyre vil ha eget NAV-ombud.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||Dagbladet skriver i dag om uføre Nina Th. Thorsen (43), som oppdaget at NAV ved en feiltakelse snøt henne og 50000 andre uføre for 2252 kroner årlig.

NAV har omsider innrømmet feilen, men Thorsen måtte selv dykke ned i urskogen av forskrifter for å avsløre NAV-tabben på 110 millioner kroner.

- Jeg blir oppgitt når jeg leser om Nina Th. Thorsens historie. Brukere av NAV skal ikke måtte være sine egne advokater, slik denne kvinnen har opplevd, sier Sylvi Graham, som sitter i Arbeids- og sosialkomiteen for Høyre.

- Ikke betryggendeNAV-tabben skyldes en feilberegning ved overgangen til en ny ordning som trådte i kraft fra 1. mars i år.

Alle som mottok rehabiliteringspenger, attføringspenger, attføringsstønader eller tidsbegrenset uførestønad er flyttet over i den nye ordningen.

16. april i år sendte Graham et brev til arbeidsminister Hanne Inger Bjurstrøm, der hun spør om hva som gjøres for å sikre NAV-brukernes rettssikkerhet i forbindelse med overgangen til den nye ordningen.

I svaret skriver Bjurstrøm at hun i tildelingsbrevet til NAV «la stor vekt på at det skulle legges til rette for god innfasing av det nye regelverket, herunder god informasjon og veiledning til brukere og at etaten i overgangsfasen skulle legge særlig vekt på å sikre at alle fikk de ytelsene de har krav på».

- Jeg synes ikke statsrådens svar var betryggende. Nå må statsråden forsikre om at dette ikke skal skje igjen, sier Graham.

Vurderer eget ombudHøyre har det siste året argumentert for et eget NAV-ombud for å hjelpe brukerne i kontakten med den gigantiske etaten.

- Et eget NAV-ombud, som kan være på brukernes lag i møtet med etaten er ytterligere aktualisert med denne saken, sier Graham.

I svarbrevet til Graham skriver Arbeidsministeren at innføringen av et NAV-ombud er til vurdering.

«Jeg kan videre opplyse om at spørsmålet om et eget ombud for arbeids- og velferdsforvaltningen er til vurdering i departementet. Jeg ønsker å se brukernes rettssikkerhetssituasjon i sammenheng før jeg tar stilling til spørsmålet om innføring av et eget ombud. Jeg vil komme tilbake til dette», skriver Bjurstrøm.

AVSLØRTE REGNEFEIL: Nina Thorsen (43) oppdaget statlig regnefeil som ville snytt 50.000 uførepensjonister for til sammen 110 millioner kroner.  Nå får trygdede hyggelig etterbetaling fra NAV.  Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
AVSLØRTE REGNEFEIL: Nina Thorsen (43) oppdaget statlig regnefeil som ville snytt 50.000 uførepensjonister for til sammen 110 millioner kroner. Nå får trygdede hyggelig etterbetaling fra NAV. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet Vis mer