Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Brukt flyplass selges

Jeg kjenner mennesker som har stått i trygdekø i nesten et år. Det hender at de ringer meg og beskriver hvor ondt det gjør mens trygdesystemet arbeider seg gjennom papirer det har tatt flere år å samle inn og som er produsert av det statsmedisinske kontrollapparat. Neste gang de ringer skal jeg gi dem direktenummeret til stortingsrepresentant Kjell Opseth.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Riktignok driver Arbeiderpartiets Kjell Opseth med salg av nedlagte norske flyplasser. Men til gjengjeld er saksbehandlingstiden nede i ei drøy uke for en middels stor, norsk, brukt flyplass. Næringsdepartementet og Samferdselsdepartementet arbeider så mye fortere enn Helse- og sosialdepartementet. De gjør det fordi det gikk så veldig galt den gang de brukte lang tid på saksbehandlingen. Da sto milliardoverskridelsene i kø slik de gjorde f eks da de skulle bygge en tunnel til Gardermoen. Saken ble utredet og politisk behandlet i årevis før entreprenørene kunne sette i gang. Og vi husker vel alle hvor galt det gikk. Vannet strømmet inn i samme takt som millionene rullet ut av statskassen.

,ø,øI mange år forberedte statsoljeselskapet Statoil seg på å bygge ut det såkalte Åsgard-feltet. Resultatet ble overskridelser på 20 milliarder kroner. I tillegg ble styret og ledelsen sparket. En selv i norsk sammenheng stor industripolitisk skandale. Som piller ut av tabelett-esker har ekstramillionene løpt etter den nye rikshospitalet for å holde tritt med den ene overskridelsen etter det andre. Og vi journalister har beskrevet fenomenene, påpekt feil og mangler i forberedelsene, kritisert statsrådene og i det hele tatt spavendt skandalene så godt vi har kunnet. Det har ikke manglet på stoff, verken i min egen avis eller hos konkurrentene.

,ø,øIngen trodde vel egentlig på de politiske løftene etter for eksempel skandalen med Gardermobanen. Jeg tenker på løftene om at det politiske system måtte høste lærdom av feilene. En slik industripolitisk smell måtte ikke få ramme nasjonen på nytt. Men da hadde vi ikke regnet med Kjell Opseth. Man bør regne med Kjell Opseth. At jeg heller ikke regnet med Øystein Hedstrøm fra Fremskrittspartiet, får så være. Nesten uansett hva han snakker om avslutter han med å gi innvandrerne skylda. Kjell Opseth derimot, får det som regel som han vil, og han vet alltid hva han vil.

,ø,øTirsdag 18. mai, nesten før landets trygdemisbrukere hadde stått opp og gått til postkassen for å lete etter brev fra trygdekontoret, mens renholdsverket i Oslo fortsatt feide grunnlovsdagen ut av gatene, hadde Fred. Olsen og Jens P. Heyerdahl og noen til levert sine Fornebu-anbud i Næringsdepartementet. De vil alle bygge IT-landsbyer på den nedlagte flyplassen i Bærum. Om ei drøy uke får de svar. Slik unngås nye statlige industriskandaler. I et tempo som savner sidestykke i norsk anbudshistorie skal det statlige departementet ha klar sin kandidat til å overta store deler av tomtearealet i Bærum.

,ø,øOnde tunger hevder at AP og FrP har satt så korte tidsfrister fordi de av en eller annen grunn allerede har bestemt seg for at det er Fred. Olsen som skal få bygge ut Fornebu. Ingen skal i så fall klandre dem fordi de ikke trodde at Olsen skulle få konkurrenter, for det var ikke åpenbart at Jens P. Heyerdahl, Åge Korsvold og Stein Erik Hagen skulle finne hverandre i en nyskapt allianse. Heyerdahl sparket bein for Korsvold da Korsvold ville fusjonere Kreditkassen og Storebrand, og Heyerdahl og Hagen sitter daglig på hver sin side av Pizza Grandiosa.

,ø,øStortinget har funnet nye former for forsvarlig saksbehandling. Sist de prøvde seg på en slik modell, da de vedtok ventelistegarantien på pasienter, vokste køene inn i himmelen. Det blir neppe problemet når IT-Fornbu bankes igjennom i statsråd 1. juni. Køen er betydelig mindre, og aktørene mer enn husvarme i det politiske miljø.