Bruktbil-selgere lurer deg

Pass deg for sleipe bruktbilselgere. Aldri før har det vært mer fusk og lureri i denne bransjen. Import av bruktbiler er blitt et fett levebrød for såkalte fiksere som gjør store penger på kort tid. Stadig flere bilkjøpere blir lurt opp i stry.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Selgere som hevder at de skal selge sin egen privatbil, driver egentlig en slags bilforretning uten å være registrert. Ikke har de bevilling, ikke er de momsregistrert, og de er slett ikke å finne i Brønnøysund-registrene. De betaler ikke skatt av fortjenesten, men lever av bruktbilsalg. «Salgslokalet» er ofte en sentral parkeringsplass, og mobiltelefonen er det viktigste arbeidsredskapet.

De opptrer daglig i avisenes bruktbilspalter, og de utformer annonsene slik at det skal se ut som om det dreier seg om et privatsalg.

Mange tror nemlig at det er billigere å handle bruktbil privat enn å kjøpe fra en forhandler. Og det kan det jo også være, hvis bilen er problemfri.

Dagbladet har i flere måneder kartlagt denne virksomheten. En gransking av avisenes bruktbilspalter viser at mobiltelefonoperatørene er svært aktive. Noen av aktørene utgir seg for å være privatselger hver eneste uke. De tilbyr helst attraktive biler som topper bruktimportlista: Audi, BMW, Mercedes og Volkswagen.

- Venneimport

Bruktimporten har aldri vært større. Hver eneste dag ruller det inn nye biler. Enkelte av landets tollkontorer er dominert av menn som skal fortolle biler. Dette er proffer som ikke gjør noe annet. Noen av dem tar fem biler hjem hver eneste uke.

- Vi driver med venneimport, hevder noen av dem, og benekter at de egentlig driver en slags bruktbilforretning.

For å redusere faren for å bli oppdaget har de smarteste nå begynt å selge bilene ufortollet, slik at kjøperen selv må ordne dette. En annen variant er at selgeren ordner med fortollingen i kjøpers navn.

Tollvesenet i Drammen har slått alarm om denne utglidningen.

Selgeren borte

Bil er dyrt i Norge, og det blir særlig dyrt om den brukte bilen ikke er som forventet. Kjøpsloven skal komme til nytte om bilen selges med feil eller mangler. Ifølge KNA gjelder kjøpsloven ved alle bruktbilsalg, ikke bare om man kjøper fra en bilforhandler.

- Har bilen feil eller mangler som holdes skjult for kjøperen, så er dette selgerens økonomiske ansvar, sier teknisk sjef Paul Anderson i KNA til Dagbladet.

Kjøperen kan kreve gratis utbedring eller prisavslag/erstatning. I alvorlige tilfeller kan kjøpet kreves opphevet, sier Anderson, som ofte blir kontaktet av bilkjøpere som ikke finner igjen selgeren.

Det skjer ofte at en kunde som krever erstatning plutselig ikke får svar på mobiltelefonen, som har vært hans eneste tilknytning til selgeren. For selgerne som får klager er det en enkel sak å si opp et nummer, og bestille et nytt neste dag.

Du kan også bli lurt av fast ansatte salgsfolk i bilfirma.

- Jeg sitter med en slik sak akkurat nå, sier Paul Anderson i KNA. En person som kjøpte en brukt Opel hos en Opel-forhandler var overbevist om at bilfirmaet var selgeren. Men når bilen ikke svarte til forventningene, viste det seg at selgeren på papiret var bilens tidligere eier. Bilforhandleren hadde hatt bilen i kommisjon. Det vil si at de ikke hadde noe ansvar for bilen, men bare formidlet salget. Men det kjøpsloven gjelder også i slike tilfeller, sier Anderson.

Biler til spottpris

Bruktbil handler om å kjøpe billig og selge dyrt. Det utnytter enkelte aktører som finleser bilannonsene grytidlig om morgenen på jakt etter privatpersoner som skal selge kurante biler.

De utnytter situasjonen ved å tilby en meget lav pris mot at selgeren får pengene kontant med én eneste gang. Når de står der med pengene i hånda, pruter de på prisen og sikrer seg bilen til spottpris.

Et typisk eksempel: En person som annonserte sin brukte VW Golf i avisa, fikk to telefoner før klokka ni om morgenen. Førstemann ville ha bilen med én gang. Han var hos selgeren innen en halv time, viste fram den store seddelbunken, og i løpet av noen minutter skiftet bilen eier. Kjøperen hadde da prutet prisen ned til kr 69000.

Noen dager seinere var den samme bilen annonsert igjen fra den nye eieren. Og da var prisen kr 89000. Han gjorde 20000 kroner på noen få dager.

VÆR PÅ VAKT: Bruktbil importert fra Belgia til salgs via rubrikkannonse med mobiltelefon. Bilen stilles ut på en bensinstasjon i Oslo der en av de ansatte selger bilen "for en venn som jobber i Nordsjøen". En rekke av landets bilstasjoner selger i dag brukte biler på si. Ofte er det ansatte eller daglig leder som selger bilene - og det er ikke bensinstasjonen som står for salget.