Brukte 6.000 færre bolter enn planlagt

Mangelfull dokumentasjon fra Hanekleivtunnelen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Under byggingen av Hanekleivtunnelen på E18 i Vestfold ble det montert 6.000 færre bolter enn planlagt.

Det finnes ikke dokumentasjon på hvorfor det ble spart på boltene i tunnelen som har vært stengt siden raset 1. juledag i fjor.

Ifølge VG, som har gått gjennom alle referater fra bygge- og prosjektmøtene under byggingen, ble antall bolter aldri diskutert. Ingen dokumenter gir svar på hvem som tok beslutningen om å redusere antall bolter, når det skjedde eller hvorfor.

Avisen skriver at den første vurderingen av behovet for å sikre tunnelen med bolter stammer fra mai 1995, året før byggingen startet. Da mente veilaboratoriet i Statens vegvesen at man ville trenge 27.500 bolter, i gjennomsnitt fem på hver meter.

I anbudsgrunnlaget samme måned er utgangspunktet 17.600 bolter.

I sluttrapporten blir det konstatert at «Det var planlagt et forbruk på 14.500 bolter. Det ble montert totalt 8.505 stk, (...) I gjennomsnitt blir det 2,4 bolt pr. meter tunnel».

Den mangelfulle dokumentasjonen er ventet å bli kritisert når internrevisjonen i Vegdirektoratet onsdag legger fram rapporten om byggingen av tunnelen.

(NTB)

MANGLER DOKUMENTASJON: Det ble brukt 6000 færre bolter i Hanekleivtunnelen under utbyggingen, enn først planlagt i 1995. Det finnes ikke dokumentasjon på hvem som endret eller hvorfor antallet ble endret. Foto: HÅKON MOSVOLD LARSEN/SCANPIX
MANGLER DOKUMENTASJON: Det ble brukt 6000 færre bolter i Hanekleivtunnelen under utbyggingen, enn først planlagt i 1995. Det finnes ikke dokumentasjon på hvem som endret eller hvorfor antallet ble endret. Foto: HÅKON MOSVOLD LARSEN/SCANPIX Vis mer