Brukte ikke værradaren

SAS-flyet som lørdag nødlandet etter å ha blitt truffet av en haglstorm, kunne med stor sannsynlighet ha unngått å fly inn i stormen. Ifølge SAS var ikke værradaren skrudd på tidlig nok til å oppdage stormen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dette til tross for at værradaren har en rekkevidde på 30 nautiske mil.

Flyet, en MD-81-maskin, fikk bulker i vingene og hull i nesedekselet, i tillegg til at det ytterste laget av frontvinduene slo sprekker etter treff av hagl.

Kapteinen slo «mayday»-alarm, og landet kort tid etter i Helsinki. Ingen av de 63 passasjerene og seks besetningsmedlemmene ble skadd.

- I klarvær, med helt blå himmel, står normalt ikke værradaren på. Piloten tar utgangspunkt i værrapporten som flyet mottar kontinuerlig. Trolig har denne stormen kommet brått på, og ikke rukket å bli oppdatert i værrapportene. Hvorfor værradaren ikke sto på i dette tilfellet, kan jeg ikke svare på, men det granskes av den finske flyhavarikommisjonen og internt i SAS, sier pressetalskvinne Trine Løvberg i SAS til Dagbladet.

Rødt bilde

Værradaren står ikke kontinuerlig på i SAS-fly.

Når været er klart, skrus den av for å minske slitasje og for å unngå å virke distraherende på pilotene. Rutinen er at den skal skrus på når piloten forventer eller har mistenker stormceller, regn eller turbulens i skyene, noe som er standard prosedyre i alle flyselskaper. Når den skrus på, har den en responstid på noen sekunder før den varsler om værsituasjonen. Radarbildet vil gi et rødt signal til piloten i områder som flyet ikke bør fly gjennom. Kapteinen vil da søke å fly utenom dette området. Radaren sender ut signaler som reflekteres av regn.

En haglstorm ville tegne seg tydelig på radarskjermen. Radaren har en effektiv rekkevidde på minst 30 nautiske mil.

Seks nødlandinger

SAS har de siste 17 dagene foretatt seks ulike nødlandinger på grunn av mistenkte tekniske problemer med flyene.

- Når vi nødlander, er det for å unngå at vi kommer i problemer. Uansett om det kommer av røyklukt i kabinen eller motoruregelmessigheter, er det vår innarbeidede rutine å lande på nærmeste sted. Jeg tror både SAS og passasjerene kan være glade for og stolte over at vi har en avvikshåndtering som krever at vi ikke tar sjanser. Det er bedre å nødlande ti ganger for mye enn en for lite, sier sjefflyger Svenn Oddli i SAS

- Dette er et kvalitetsstempel for SAS. Vi må beklage ulempen for passasjerene, men i det lange løp verdsetter nok alle at vi ikke tar noen sjanser. Man må også huske på at vi flyr 1100 flyginger hver dag, og at et lite antall avvik alltid vil forekomme. Vi er trygge på at vi har et vedlikeholdsprogram som fungerer meget godt, sier Oddli.

NØDLANDET: Det var dette flyet som fikk hull i nesa og bulker i vingene etter å ha fløyet inn i en haglstorm over helsinki. Flyet måtte nødlande.