Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Brukte over fire ganger planlagt flyavisingsvæske

Det planlagte forbruket av flyavisingsvæske var 130 liter per fly, men Oslo Lufthavn Gardermoen har på det verste brukt opp til 460 liter per fly.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dette går det fram av en rapport om drifts- og miljøforholdene på Oslo Lufthavn. Det totale forbruket av flyavisingsvæske er beregnet til 1300 tonn i år 2010. Oslo Lufthavn brukte fra åpningen i oktober og ut året 1998 hele 1370 tonn, går det fram av rapporten som Luftfartsverket overleverte til samferdselsminister Odd Einar Dørum i går.

Luftfartsverket ser svært alvorlig på den forurensningen som har skjedd på Oslo Lufthavn, og ber om at det settes igang en rekke tiltak rettet mot neste vintersesong. Det gjelder særlig avising av baner og fly.

Mangelfull opplæring

- Det voldsomme overforbruket av avisingsvæske både når det gjelder baner og fly skyldes ikke minst mangelfull opplæring, samt at det enkelte dager har vært svært vanskelige isingsforhold, sier fungerende luftfartsdirektør Lasse Bardal i Luftfartsverket.

Han understreker at flyplassen fortsatt sliter med å beherske vanskelige isingsforhold.

Grunnvann

Luftfartsverket, som særlig har sett på forhold knyttet til grunnvannssikringen, understreker at det må utarbeides en ny strategi for fly- og baneavising som kan minimalisere forbruket av kjemiekalier og dermed risikoen for ytterligere forurensning av grunnvannet.

- Det primære nå er å utarbeide nye prosedyrer som reduserer kjemiekaliebehovet. Fysiske tiltak for oppsamling, samt renseanlegg med økt kapasitet må også vurderes, sier Bardal.

Samtidig peker Luftfartsverket på at kjemikaliebehovet på Gardermoen muligens har vært undervurdert.

Bedre

Luftfartsverket mener arbidsforholdene til de rundt 10nbsp;000 ansatte på Gardermoen har vært svært vanskelige.

- Etter betydelige oppstartingsproblemer, er Gardermoen nå på vei til å bli den funksjonelle og effektive flyplassen som forutsatt, heter det.

I januar og februar var gjennomsnittlig punktlighet for flyselskapene på Gardermoen på 70-80 prosent, mens andre større europeiske lufthavner lå i samme periode på 66-70 prosent.

Men vinterdrift under vanskelige isingsforhold kan fortsatt føre til driftsforstyrrelser, påpeker Luftfartsverket.

De peker også på at bagasjehåndteringssystement er svært sårbart, og som ved feil vil føre til forsinkelser.

(NTB)