(Dagbladet): - Jeg er forbanna, sa Sylvia Brustad på pressekonferansen om de omstridte Aker-transaksjonene onsdag denne uka.
Hun gikk knallhardt ut og sa at regjeringen ville ha nullstilt transaksjonene, eller at saken ble behandlet i Aker Solutions' generalforsamling.
Flere dager med harde utspill, beskyldninger og delvise unnskyldninger seinere mener flere eksperter på selskapsrett at Brustad og regjeringen har en dårlig sak.
- Praktiske hindre
Hugo Matre, amanuensis ved Universitetet i Bergen og ekspert på selskapsrett, sier det er flere praktiske hindre i veien for å omgjøre transaksjonen, der fem mindre selskaper i Kjell Inge Røkke-kontrollerte Aker ASA ble solgt til Aker Solutions, der både Røkke og staten har eierinteresser.
- Transaksjonen er gjennomført, og aksjene er på nye hender. Skal aksjene tilbakeføres, blir det formelt en ny transaksjon og dermed en ny beskatning og potensielt tap for partene, sier Matre til Dagbladet.
Han legger til:
- Det er umulig å komme tilbake til utgangspunktet. Det betinger at transaksjonen blir kjent ugyldig - og selv da er det ikke sikkert at ting blir tilbakestilt til hvor de var før, sier amanuensisen.
- Sagt fra seg virkemidlene
- Jeg lurer på hva
hun skal stoppe transaksjonen med. Regjeringen har manøvrert seg til en posisjon
der de har gitt avkall på de fleste virkemidler, sier Filip Truyen,
professor ved Universitetet i Bergen, til Dagbladet.
Han mener regjeringen satte seg i en vanskelig situasjon i 2007, og at det som skjer nå, er konsekvensen av det.
Staten gikk det året inn som deleier av Aker Holding - som har som eneste oppgave å sikre statlig eierskap i Aker Solutions, tidligere Aker Kværner. Hovedformålet er å sikre at olje/gass-giganten forblir på norske hender.
- Skandalen i denne saken er egentlig måten
staten gikk inn i Aker på i 2007. Det ble betalt 4,8 milliarder kroner
uten en skikkelig selskapsgjennomgang. Eierskapet ble plassert langt
unna det utøvende selskapet, og man inngikk en aksjonæravtale mellom
aksjonærene i Aker Holding, som ikke omfattet transaksjoner mellom
disse partene og datterselskaper av Aker Solutions ASA, sier Truyen.
- Ført bak lyset
Professoren synes det er merkelig at staten ikke hadde
bedre oppsyn med Aker Solutions' overtakelse av de fem mindre Aker-selskapene.
- Det er her viktig å huske på
at Røkke har en forhistorie med slett behandling av
minoritetsaksjonærene i selskaper han kontrollerer. Av den grunn var
det desto viktigere å regulere alle tenkelige omgåelser av partenes
intensjoner, sier Truyen.
Professoren mener man kan få inntrykk av at regjeringen ikke helt har skjønt hvilket selskap de har en eierandel i.
-
Staten har plassert seg i baksetet. Dette forundrer meg. Vanligvis
utøver staten eierskapet meget profesjonelt, og statens
eierskapsutøvelse påvirkes i begrenset grad av skiftende politiske
preferanser. Nettopp derfor er det utrolig at avtalen ble inngått, og
jeg tror ikke det kunne skjedd mellom andre enn en
Arbeiderparti-regjering og Røkke, sier Truyen.
- To spørsmål
Slik amanuensis Matre ser det, dreier diskusjonen seg nå om to hovedmomenter:
1. Var staten tilstrekkelig orientert i forkant av transaksjonen, og var det en ryddig prosess?
2. Foregikk transaksjonen på lovlig måte?
- Det ser for meg ut til at ting har skjedd på ordinær måte her, og at Akers forklaring virker troverdig.

Selskapsretteksperten følger imidlertid advokatfirmaet Selmers regjeringsbestilte gransking med argusøyne.
- De har varslet at de vil se på om finansieringen av kjøpet var lovlig. Kommer de til at det ikke var tilfellet, vil de kreve også selve kjøpet ugyldig. Det er i så fall noe helt nytt i norsk sammenheng.
- Kommunika-
sjonssvikt
Matre tror også Aker har handlet i god tro i forhold til statens styremedlem i Aker Holding, Berit Kjøll. Kjøll og Aker har den siste uka ligget i munnhoggeri om hvem som har opptrådt uryddig med hensyn til informasjonsstrømmen rundt transaksjonene.
- Det virker som det har skjedd en kommunikasjonssvikt; Aker sier de sendte redegjørelse for alle de fem transaksjonene til Kjøll - som på sin side sier hun følte hun ikke kunne informere om mer enn den ene transaksjonen på grunn av innsidereglene. Dermed har Aker oppfattet det som om Kjøll ikke har fulgt opp slik tilbakemeldingene ga grunnlag for å forvente, sier amanuensisen.
Han har heller ikke tro på at handels- og næringsminister Sylvia Brustads hode vil rulle etter at prosessen er ferdig.
- Hun sitter trygt foreløpig. Hvis derimot Aker vinner fram med sitt syn, kan saken komme til å forholde seg annerledes, sier Matre, som påpeker at Høyre er ute etter omkamp om statlig innblanding i næringslivet - som de tapte i 2007 i og med statens inngang i Aker Holding.
- Den rettslige prosessen her er sterkt preget av en parallell politisk prosess der presset mot Brustad har virket inn. Høyre har satt det hele på spissen ved å kreve riksrett - som i sin tur nok har fått Brustad til å gå desto hardere ut. Det er imidlertid neppe grunnlag for riksrett; det forekommer uhyre sjelden, sier Matre.
- Prinsipiell diskusjon
Han påpeker at sakens prinsipielle politiske sider er kommet i bakgrunnen av all diskusjonen om saksbehandlingen.
- Dette koker ned til diskusjonen om hvilken rolle staten skal ha i flaggbedriftene våre. Man glemmer at et av de rødgrønnes hovedmål er å sikre norske arbeidsplasser i olje/gass-sektoren; det er ikke nødvendigvis slik at selskapets verdi er hovedsaken.
- Hva forventer du vil skje framover?
- Først og fremst må man få avklart om prisingen av selskapene var riktig. Det stiller debatten om saksbehandlingen i skyggen.
Rådgivningsselskapet Pareto er trolig allerede i gang med prosessen for å få fastslått om prisingen var riktig.
- Hvordan vil Røkke komme ut av en eventuell tilbakeføring?
- Det kommer helt an på om prisingen var riktig. Hvis så er tilfelle, ender han opp verken rikere eller fattigere enn han var før overtakelsen; han vil jo motta penger tilsvarende aksjeverdien.
Verdien på Aker Solutions' aksjer har imidlertid falt etter overtakelsen.
- Det kan tyde på at prisingen har vært feil, sier Matre.
Han påpeker imidlertid at DnB Markets' vurdering kommer til at fastsettelsen var riktig.
- Røkke stemmer som han vil
Sverre Tysland, advokat i Selmer, er en av advokatene som nå gransker transaksjonene på vegne av regjeringen. Han sa til Dagbladet onsdag
at låneopptaket på to milliarder som skal finansiere salgene fra Aker
ASA til Aker Solutions, skulle vært tatt opp i Aker Solutions'
generalforsamling.
Men selv om saken blir tatt opp der, er det langt fra sikkert at transaksjonene vil omgjøres.
Jusprofessor Tore Bråthen ved BI sier til DN.no
at det er mulig at selve låneopptaket kommer opp på generalforsamling i
Aker Solutions. Da oppstår det samtidig fort et delikat problem for
staten.
- Det mest rare ved at finansieringen går til generalforsamlingen i Aker Solutions, er at staten da får saken i fanget igjen. De kan enten si ja eller nei til denne finansieringen, sier Bråthen.
