Brustad-kuren:

Sylvia Brustads hverdagskur er tuftet på kjente norske slankeprinsipper. Norsk fisk, kylling og dampede grønnsaker

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Som en start på kampanjen viste helseministeren frem tre gode, men sunne retter. Rådgivere i denne prosessen har vært helsedirektoratet og Statens ernææringsråd. Det er mange om beinet på slankemarkedet. Brustads kur er i første rekke bygd opp rundt klassisk norske råvarer med litt mer eksperimenterende tilbehør. Dagbladet kan i dag presentere statsrådens første meny.

-  Det er en myte at det tar så lang tid å lage mat. Det tar noen minutter å steke fisk, litt lenger om den skal kokes. Poteter og grønnsaker er kokt på under halvtimen, sier hun.

Ikke moraliserende

I første rekke er det sukkeret hun vil til livs, men helseministeren er også påpasselig med å redusere fettinnholdet i maten. I desserten erstatter hun is med kesam. Når hun steker laksen reduserer hun på smøret, og erstatter i stedet med rapsolje. Og til bønneraguen bruker hun matyoghurt.

-  Det er viktig at man tenker på hva man spiser. Vi kan ikke ha det så travelt at vi ikke rekker å tenke på hva vi spiser, sier hun.

I vrimmelen av kommersielle aktører som vil slanke befolkningen oppfordrer helseministeren til å bruke sunn fornuft.

-  Jeg vil ikke gå til angrep på hverken den ene eller andre. Men jeg tror ikke at det finnes noen vidunderkur. Man må bruke sunn fornuft, sier hun.I arbeidet vil de også invitere med de største aktørene i dagligvarebransjen.

Ikke dyrt å spise sunt

Brustad håper også å overbevise de som hevder at det er dyrt å spise sunt. Hun mener alternativet er langt mer kostbart.

-  Ubehandla råvarer er som regel billigere enn halv-fabrikat, sier hun, og mener fortsatt det er lov å spise en feit middag med god samvittighet.

-  I jula blir det selvsagt tradisjonell ribbe. Det er først og fremst hverdagsmaten vi må jobbe med, sier hun.

KYLLING MED PAPRIKASAUS: Kyllingfilet er en av råvarene helseministeren anbefaler. Huns serverer med ris, dampede grønnsaker og en paprikasaus.
LAKS MED BØNNERAGU: Stekt laks med bønneragu og kokte poteter er et enkelt hverdagsalternativ mener statsråden. Fisken er stekt i rapsolje sammen med hvitløk.