DYRE DRÅPER: Men prisene er under press, i alle fall på håndverksøl. Noen merker selges billigere på Vinmonopolet enn i butikk, selv med høyere alkoholstyrke. Foto: Håkon Sæbø.
DYRE DRÅPER: Men prisene er under press, i alle fall på håndverksøl. Noen merker selges billigere på Vinmonopolet enn i butikk, selv med høyere alkoholstyrke. Foto: Håkon Sæbø.Vis mer

Brygger opp til priskutt på øl

To ganger årlig settes prisene på øl i dagligvarehandelen. Nå tror bransjeaktører at priskutt på øl kan bli brukt for å lokke kunder.

(Finansavisen): Utsalgspriser på dagligvarer som ost, taco, kylling, kjøtt og grønnsaker kan endres flere ganger i uken, ja noen ganger skifter de pris flere ganger om dagen. Alt avhengig av konkurransesituasjonen mellom Rema, NorgesGruppen, Coop og Bunnpris, skriver Finansavisen.

Men når det er snakk om øl, endres prisene bare to ganger i året. Det skjer som regel i februar og juli, forteller Finansavisen.

Virkemiddel mot priskrig

Systemet er innført for å unngå priskrig på øl, slik man så tidlig på 2000-tallet da en ny aktør skulle inn i norske butikkhyller og ville kapre markedsandeler.

Når prisene er slått opp i butikken, må man vente seks måneder før de kan endres igjen, ifølge Finansavisen.

Det betyr at om en kjede setter ned prisen på øl, så må de andre vente før de kan svare. Og i løpet av denne ventetiden kan verdifull tid gå tapt og markedsandeler kan bli satt under press.

Rema 1000 har tapt markedsandeler i år, og de har fått mye pepper fra kunder etter at de prioriterte noen bryggerier fremfor andre. Blant annet forsvant Hansa og Mack ut av Remas butikkhyller.

Nå tror noen at Rema kan senke prisene på noen av sine ølsorter for å vinne kunder tilbake.

Rema-sjef Ole Robert Reitan gir ikke noe inntrykk av at kjeden han leder vil starte noen priskrig på øl. Han hevder å være mer opptatt av at utvalget er godt, og forteller til Finansavisen at Rema selv jobber med å utvikle en rekke ølmerker.

Må vente mer reaksjon

Extra-sjef Christian Hoel bekrefter at de ikke kan svare umiddelbart dersom for eksempel Rema 1000 setter ned prisen på øl for å vinne kunder, men han frykter likevel ikke at de vil tape for mye om så skulle skje.

En grunn er at den gruppen kunder som går etter øl som er billigst ikke utgjør majoriteten av kundene.

– Jeg tror at når det kommer til øl, så er ikke det så prissensitivt som andre varegrupper. Da velger kundene heller ut fra smak og kvalitet, og ikke pris, sier han til Finansavisen.

Polet senker prisene

Sverre Orm Øverland i Nøgne Ø og direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen har sett tegn på at prisene på håndverksøl er under press.

Blant annet ser man at ølmerker med høyere alkoholprosent nå selges til lavere priser på Vinmonopolet enn i butikker, hvor ølet selges med lavere alkoholstyrke.

Nome og Øverland frykter at dagligvarehandelen vil presse på leverandørene for å levere billigere øl til dem, når Vinmonopolet nå setter ned prisene.

- Jeg er litt forundret over at det er nettopp Vinmonopolet som går i bresjen for denne prisreduksjonen, sier Nome til Finansavisen.

Les mer i dagens utgave av Finansavisen.

Flere økonominyheter

Carnegie nedgraderer BW LPG og Avance Gas
Monobank fikk inn 175 mill. - vil søke om full børsnotering
Fredriksen-selskap vil utnytte brennhett marked