Bryllupsbilen

Når Haakon og Mette-Marit gifter seg, vil de vinke til folket fra Norges mest velholdte veteranbil. Vi testet Slottets legendariske Lincoln kabriolet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Slottets svarte Lincoln Continental skal brukes i sitt andre kongelige bryllup. Sist var i 1968 da Harald og Sonja giftet seg. Senere er bilen solgt og eies nå av Terje Grannum Johansen som eier firmaet Bislet Limousine og United Coachbuilders. Firmaet er kongelige hoffleverandør av Slottets flotteste biler.

Den historiske Lincoln kabriolet ble tatt i innbytte når Slottet skulle ha en annen bil. Den blir pleiet og stelt slik at den ser ut som ny. Alt på bilen er originalt. Den ble levert til Slottet i 1960 og er en av de ytterst få Lincoln kabriolet som fortsatt er hundre prosent i den stand den ble levert. Unikt er kabrioleten som kan lukes og åpnes ved bare å trykke på en liten knapp.

Veier 3,2 tonn

Bilen veier utrolig 3,2 tonn og har en 7,5 liters V8 bensinmotor på 340 HK. Bilen har alt mulig av utstyr og er 5,62 meter lang. Det helt unike med bilen er at den har fire dører og samtidig kabriolet. Dørene går mot hverandre og møtes i en liten dørstolpe.

Bilen er produsert av Ford (som eide Lincoln) og var en eksklusiv statsbil som det var få forunt å kjøpe og eie.

Kong Olav brukte bilen ofte. Men bare til kortere, offisielle turer i og rundt Oslo. I flere år var årets lengste kjøretur fra Slottet til Stortinget eller til Domkirken. Kong Olav var aldri begeistret for helt åpne biler. De som har sittet i baksetet skjønner hvorfor. Det blåser «fra alle kanter» selv når sjåføren bare kjører i 30 km/t. Man sitter på utstilling og det er ingen stor komfort.

Dette er en paradebil og Kong Olav foretrakk mer vanlige biler. Han hadde et stort ønske når det skulle kjøpes biler til Slottet. Kongens ski og staver måtte få plass i bagasjerommet.

Var det ikke plass til skiene - var bilen for liten. Kong Olav var en meget praktisk mann.

Tålte regn

Kong Olav brukte alltid Lincoln A5 ved åpningen av Stortinget og ved høytideligheter i Domkirken. Bilen var også en tur i Trondheim på Signingsferden. Kong Olav mente en kabriolet skulle være en åpen bil. En gang Kongen hadde vært i Domkirken hadde det begynt å regne. Sjåføren hadde derfor lukket taket, slik at ingen skulle bli våte.

Det likte ikke Kongen. Han anmodet sjåføren om å fjerne taket (det skjer bare ved å trykke på en knapp på dashbordet) - for som Kongen sa: «En konge tåler da litt regn».

Så mens vannet øste ned - ble Kongen kjørt i åpen kabriolet tilbake til Slottet.

Slottet byttet den historiske Lincoln Continental når de skulle ha en mer moderne bil. Nå brukes «bruktbilen» bare til helt spesielle anledninger. Om eieren av bilen selv kan være sjåfør - blir den leiet bort til brudepar. Slottet får låne den gratis. Den er med på utstillinger og blir passet, stelt og pusset slik at den blir et rullende minne.

At den har en verdi på en million eller mer om den rette personen dukker opp, er venner av veteranbiler klar over. Det er knapt en Lincoln i verden som er like lekker.

Kennedy-drapet

Det var i en Lincoln Continental kabriolet president John F. Kennedy ble skutt. Det var en forlenget presidentversjon - men ellers var bilen helt lik den som lørdag 25. august ruller opp Karl Johan gate med sitt brudepar i baksetet.

<B>BRUDEBILEN: </B>På kjøretøyet skal storfolk kjennes. Haakon Magnus og Mette Marit skal bruke Slottets gamle Lincoln på sin bryllupsdag. Det er en av Norges mest eksklusive veteranbiler. Velholdt og original i minste detalj. Det er en åpen kabriolet med fire dører og alt mulig utstyr. Slottet har solgt bilen, men får låne den tilbake til det store bryllupet.