Bukken og platesekken

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hitlister er populære, og kommersielt viktige for platebransjen. Den som kommer høyt på lista, blir spilt mer på radio og tatt med på populære samleplater, som igjen fører til mer reklame og høyere salg. Ingenting lykkes som suksess. Derfor er det mange som ønsker å manipulere salgslistene. At slik manipulering av singellista til NRK og VG er mulig, viste bl.a. Christer Falck i fjor. Han betalte ungdom for å kjøpe opp singler fra sitt eget plateselskap, og mente, tross utgiftene, at det ga ham økonomisk overskudd - i hvertfall inntil han ble bøtlagt for forholdet.

Flere aktører i bransjen har i Dagens Næringsliv kommet med påstander om manipulering, prisdumping og hemmelige rabatter i platebransjen. Nå vil konkurransetilsynet granske VG-lista. Det skal bli interessant å se hva de kommer fram til. Ingen har hittil bevist at albumlista er blitt manipulert. Men verken VG, NRK eller Grammofongrossistenes forening (GGF) - som lager lista - har heller klart å overbevise om det motsatte. Tvert imot fraskriver NRK seg alt ansvar, til tross for kritikk fra medlemmer av Kringkastingsrådet. Hovedproblemet er at bukken får passe havresekken. GGF representerer de fire store plateselskapene i Norge. Først lager de listene, så kontrollerer de seg selv. Hittil har GGF opptrådt arrogant og hemmelighetsfullt, og det har vært umulig å få innsyn i tallmaterialet.

I USA er det det uavhengige selskapet AC Nielsen som samler inn tallene til den offisielle hitlista, før den trykkes i bransjebladet Billboard. Andre steder har man skaffet seg uavhenige kontrollorganer. Det er en god modell. GGF viser til sin egen kompetanse og hevder sin nøytralitet. Men tillit er ikke noe man har, det er noe man får. Alle parter er tjent med større åpenhet omkring listenes tilblivelse. Kulturbransjen preges i dag av priskonkurranse. Store selskaper har større anledning til prisdumping enn de små. Når en liste hevdes å være offisiell, altså at den avspeiler det reelle platesalget i Norge, stiller det spesielle krav til redelighet og kontroll.

Så kan man diskutere om offisielle salgslister lenger har noe med virkeligheten å gjøre, i en tid der stadig fler laster ned musikk fra nettet, både lovlig og ulovlig.