Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Buklander

Flyselskapet har tapt 330 kroner på hver passasjer som har reist med flyselskapet i år. På 90 dager har selskapet gått med svimlende 4,5 millioner kroner i underskudd - hver dag!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Avtroppende konsernsjef Erik G. Braathen, siste Braathen-generasjon bak stikka, overlater et fullstendig økonomisk skakkjørt selskap til den tidligere TV2-sjefen Arne A. Jensen. Hans første oppgave blir å sette det tradisjonsrike flyselskapet på en kraftig slankekur.

Ledelsen utelukker ikke oppsigelser. Men passasjerene skal angivelig ikke merke forskjell på verken servicen eller rutetilbudet. Derimot får de Braathens-ansatte merke at de gylne tider definitivt er over.

Gigant-tap

Braathens ligger med brukket rygg etter siste halvårs luftslag om passasjerer og markedsandeler. Selskapet gikk med utrolige 400 millioner kroner i underskudd fra nyttår til påske. Siden åpningen av den nye hovedflyplassen for ca. 180 dager siden er Braathens tap på gigantiske 680 millioner kroner!

For to år siden tjente Braathens 39 millioner kroner i første halvår.

- Vi er ikke i krise. Vi har fortsatt både styrefart og handlekraft, hevder Frode Geitvik som er direktør for selskapets informasjon- og samfunnskontakt.

Braathens-direktøren karakteriserer likviditeten som tilfredsstillende.

- Men vi kan jo ikke fortsette å spise av egenkapitalen som var 1,7 milliarder ved årsskiftet, sier Geitvik.

- Utviklingen har imidlertid vært veldig negativ. Situasjonen er svært alvorlig. Det vil bli gjennomført kraftige interne innsparinger. I midten av mai vil vi ha klar en liste over ti områder der det vil bli gjennomført strukturelt varige endringer. Foreløpig kan jeg ikke gi noen detaljer om tiltakene, sier Geitvik.

- Målet er å drive i balanse innen utgangen av neste år, sier han.

Årsakene

Braathens-direktøren forklarer de store tapene slik:

Stor overkapasitet i markedet.

Problemer på OSL på Gardermoen (utgjør minst 150 millioner kroner).

Redusert reisebehov i oljeindustrien.

Endret reisemønster og færre forretningsreisende.

- Folk reiser også mindre fordi hovedflyplassen nå ligger lenger unna Oslo, hevder Geitvik.

- Utviklingen ble ytterligere forsterket av de generelle nedgangstidene, sier han.

Torp i skuddet

Så vidt Dagbladet forstår vil det bli gjennomført store reduksjoner i planene om 1000 nyansettelser.

Et 40-talls stillinger på Torp flyplass vil utgjøre bror-parten av de nyansettelsene som blir igjen etter sparekniven. Personalreduksjonene vil alene forbedre Braathens årsresultatet med mellom 150 og 200 millioner kroner.

På flere stasjoner vil etter alt å dømme tjenester kjøpt inn fra eksterne firmaer. Dette vil frigjøre ytterligere stillinger.

Det kan også bli snakk om å leie andre selskaper til å fly mindre trafikkerte strekninger, slik det allerede gjøres på mange av kystrutene på strekningene mellom Kristiansand til Trondheim.