UTSATT FOR RASISME: Sahfana M. Alis bilde av sin Frafjord-bunad, med spesialsydd hijab, har utløst et skred av hatmeldinger. Bunadseksperter påpeker at det er tradisjon med skaut til norske bunader. Foto: Privat
UTSATT FOR RASISME: Sahfana M. Alis bilde av sin Frafjord-bunad, med spesialsydd hijab, har utløst et skred av hatmeldinger. Bunadseksperter påpeker at det er tradisjon med skaut til norske bunader. Foto: PrivatVis mer

Bunadseksperter påpeker: Urnorsk med skaut på bunaden

- Vi oppfordrer folk til å bruke det tilbehøret som var vanlig i gamle dager.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Da Sahfana M. Ali (37) fra Stavanger fikk sydd en bunad med hijab, utløste det et skred av hatmeldinger og rasisme.

Dagbladet har snakket med norske bunadseksperter, som påpeker at skaut er en del av den norske bunadstradisjonen.

- Når vi ser dette i et historisk lys, er det ikke radikalt å gå med hijab til bunad. Vi har liknende tradisjoner her i Norge, bare med en annen religion og kultur, sier Camilla Rossing, leder ved Norsk Institutt for Bunad og Folkedrakt.

- Akkurat den bunaden hun har skaffet seg finnes det ikke skaut til, for den er fra 1900-tallet og har ei lue. Men på 1800-tallet gikk kvinnene med skaut til denne bunaden, utenpå lua, sier kulturhistoriker Bjørn Sverre Hol Haugen, som har skrevet Norsk Bunadsleksikon.

Oppfordrer til skautbruk til bunad

Mange norske bunader har tilhørende skaut, særlig på Vestlandet, Sørlandet og indre Østlandet. Men det er ikke så vanlig lenger. Norsk Institutt for Bunad og Folkedrakt oppfordrer flere til å bruke hodeplaggene til sine bunader, også skautene.

- De siste skautene gikk ut av bruk rundt 1900, men i noen områder har man fortsatt holdt på det. De siste som gikk med skaut til bunaden i Norge døde på 1980-tallet, så det er ikke så lenge siden, sier Rossing.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi synes det er positivt at personer med innvandrerbakgrunn er så godt integrert at de føler det er naturlig å ha på seg bunad, understreker hun.

Bunaden Sahfana fikk sydd var en brudegave fra mannen Ingve. «Du er faan ikke norsk jævla Muslimsvin. Kommer aldri til å bli det heller. Fuck you. Pell deg hjem», var en av kommentarene hun fikk etter å ha lagt ut et bilde av bunaden på Facebook.

«Dette er et hån (sic) mot vår stolte kultur, skammelig av dette kvinnemennesket!! Fy.», skrev en annen. Sahfana er bystyrerepresentant i Stavanger og nestleder i Arbeiderpartiet der. Hun er opprinnelig fra Sri Lanka, men har bodd i Stavanger siden hun var ti år.

- Jeg tenker at det ikke er galt å gå med hijab til bunad. Det er jo sånn at de fleste bunadene tradisjonelt sett har hodeplagg som følger med, da ser jeg heller ikke noe galt i det. Tvert imot passer hijab til bunad, sa Sahfana til Dagbladet i går.

HIJAB OG NORSK BUNAD: Dette bildet er fra en utstilling ved Kongsvinger museum og viser en hijab og det hodeplagget kristne kvinner i Solør brukte på 1800-tallet. I utstillingen ser museet på likhetene mellom de to. Foto: Anno museums fotoarkiv. 
HIJAB OG NORSK BUNAD: Dette bildet er fra en utstilling ved Kongsvinger museum og viser en hijab og det hodeplagget kristne kvinner i Solør brukte på 1800-tallet. I utstillingen ser museet på likhetene mellom de to. Foto: Anno museums fotoarkiv.  Vis mer

Rogaland på 1800-tallet

Da hun var 21 år, altså i voksen alder, valgte hun å gå med hijab. Bunadshijaben har samme mønster som Frafjord-bunaden.

Da kulturhistoriker Hol Haugen så saken om all hetsen, var hans første tanke at de i Rogaland på 1800-tallet gikk med et like tildekkende skaut. At skaut til bunaden er en del av den norske tradisjonen.

BUNADSHIJAB: Dette er hovedårsaken til hatmeldingene mot Sahfana M. Al: En spesialsydd hijab, med mønster som matcher resten av Frafjord-bunaden. På 1800-tallet gikk kvinner i Rogaland ble skaut til sine bunader. Foto: Privat
BUNADSHIJAB: Dette er hovedårsaken til hatmeldingene mot Sahfana M. Al: En spesialsydd hijab, med mønster som matcher resten av Frafjord-bunaden. På 1800-tallet gikk kvinner i Rogaland ble skaut til sine bunader. Foto: Privat Vis mer

- Hvis hun hadde valgt en nøyaktig kopi av den bunaden folk gikk i på 1800-tallet i Rogaland, hadde det vært likt som hijab i dag, sier han.

Han påpeker at mange norske bunadsskaut er like tildekkende som en hijab. I utstillingen «Solør-hijab» på Kongsvinger museum har de sett på nettopp dette: Likhetene mellom den norske, tradisjonelle bunaden og hijaben.

- Også stilte vi spørsmålet: «Når det er slik at dagens hijabbruk alltid kobles til spørsmål om religion, hvordan var forholdet mellom disse kvinnehodeplaggene og religion?». Vi satte to tekstutdrag opp mot hverandre, det ene fra Bibelen og det andre fra Koranen, og det som kommer tydelig fram er at det er et klarere påbud for bruk av hodeplagg i Bibelen enn i Koranen, sier Hol Haugen, som er førstekonservator ved museet.

Utgangspunkt i den samme tradisjonen

Også Rossing ved Norsk Institutt for Bunad og Folkedrakt sier seg enig i at det er urnorsk med skaut til bunaden.

- Det som er litt viktig å huske på at er tradisjonen med hijab har utgangspunkt i den samme tradisjonen som de norske koneskautene. Det her går tilbake til rundt år null, rundt Middelhavet, og en tradisjon som spredte seg utover Europa. Det er et veldig gammelt opphav, men de har det samme opphavet, sier Rossing.

Hun sier de i utgangspunktet ikke er positive til at man lager tilbehør som ikke hører til bunaden opprinnelig. Som bunadsparaplyen, som kom i ulike mønster.

- Vi oppfordrer folk til å bruke det tilbehøret som var vanlig i gamle dager, og der finnes det mye mer enn folk vet om. Folk bruker lite hodeplagg, og vi jobber med å oppfordre folk til å bruke det, påpeker hun.

Sahfana sier det har strømmet på med støttemeldinger det siste døgnet.

- Det har vært helt overveldende med telefoner, meldinger på privattelefonen, Facebook og mail. Det har bare vært positivt, mennesker fra hele Norge har gitt meg støtte og sier at de skjemmes på vegne av dem som har sjikanert meg. Det er jeg utrolig takknemlig for, sier hun til Dagbladet i dag.