FREDSBURGER: Burger King inviterte til en symbolsk våpenhvile i burgerkrigen mellom dem og McDonald's for å øke oppmerksomheten rundt en en veldedighetsorganisasjon som ønsket å fremme budskapet om fred. McDonald's mener de heller kan inngå viktigere og bedre samarbeid. Foto: McWhopper.com
FREDSBURGER: Burger King inviterte til en symbolsk våpenhvile i burgerkrigen mellom dem og McDonald's for å øke oppmerksomheten rundt en en veldedighetsorganisasjon som ønsket å fremme budskapet om fred. McDonald's mener de heller kan inngå viktigere og bedre samarbeid. Foto: McWhopper.comVis mer

Burger King fridde til sin argeste konkurrent og ville lage fredselskende burger. Forslaget falt ikke i smak hos McDonald's

Det blir ikke noe burgersamarbeid om en «McWhopper».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): På en helside både i New York Times og i Chicago Tribune, i en annonse som bærer preg av å være et åpent brev, ber Burger King om at de og McDonald's skal legge ned de skarpe stekespadene og foreslår at de to hurtigmatgigantene skal lage en «McWhopper» sammen for å fremme budskapet om fred.

For hvis Burger King og McDonald's kan inngå fred, hvem kan ikke inngå fred da?

Fredsburger Burger King skriver i brevet at å kombinere en «Whopper» og en «Big Mac» ville resultere i en deilig og fredselskende burger.

SERVERINGSFORSLAG: Slik ønsket Burger King at innpakningen til «McWhopper»-eren skulle se ut. Burger King ønsket burgeren skulle selges på kun én dag i egne pop-up-salgssteder rundt om i USA. Foto. McWhopper.com
SERVERINGSFORSLAG: Slik ønsket Burger King at innpakningen til «McWhopper»-eren skulle se ut. Burger King ønsket burgeren skulle selges på kun én dag i egne pop-up-salgssteder rundt om i USA. Foto. McWhopper.com Vis mer

De ønsker seg symbolsk våpenhvile i burgerkrigen mellom dem og McDonald's for å øke oppmerksomheten rundt veldedighetsorganisasjonen «Peace One Day», som nå driver lobbyvirksomhet for at den 21. september skal bli en offisiell fredsdag.

Slagordet til veldedighetsorganisasjonen er «Hvem vil du inngå fred med?», og dermed skriver Burger King i det åpne brevet at «Vi vet at vi har hatt våre feider, men hva med å inngå en våpenhvile i den såkalte «burger-krigen»».

- RING NESTE GANG: McDonald's mente Burger King kunne ha ringt dem, i steden for å slå opp ideen på annonseplass i to av USAs største aviser. Foto: Facebook
- RING NESTE GANG: McDonald's mente Burger King kunne ha ringt dem, i steden for å slå opp ideen på annonseplass i to av USAs største aviser. Foto: Facebook Vis mer

Videre i brevet tår det at denne burgeren ville føre til at flere vil snakke om fred og om fredsdagen. Og på denne nettsida utbroderer Burger King forslaget sitt.

«Ring neste gang» Ifølge Business Insider sa Fernando Machado, Burger Kings visepresident, at dette ikke bare var et PR-stunt, men at selskapet håpet på at McDonald's ville gå med på å selge hybridburgeren den 21. september.

Men ideen om den fredselskende burgeren falt ikke i smak hos McDonald's. De inviterte heller til et annet type samarbeid, og mente at det å slå opp en helsides annonse i to av USAs største aviser, var litt vel voldsomt.

I et Facebook-innlegg skriver Steve Easterbrook, styremedlem i McDonald's, at «Vi elsker baktanken, men vi mener at våre to selskaper kan gjøre noe større for å utgjøre en forskjell». Easterbrook skriver at selskapene kan øke oppmerksomheten om fred verden over på en annen måte.

«Kanskje vil dere bli med oss på en meningsfull global innsats?» skriver Easterbrook, som mener at burgergigantene må erkjenne at det bare foregår en vennskapelig forretningskonkurranse mellom de to, og at dette ikke kan sammenliknes med all smerten og lidelsen ekte krig fører med seg.

Til slutt skriver Eastbrook at «PS: En enkel telefonsamtale holder neste gang.»