GJØR NARR: Burger King Sverige har lansert en «Not Big Mac's»-meny, etter at McDonald's mistet varemerkebeskyttelsen for «Big Mac». Foto: Skjermdump, Burger King
GJØR NARR: Burger King Sverige har lansert en «Not Big Mac's»-meny, etter at McDonald's mistet varemerkebeskyttelsen for «Big Mac». Foto: Skjermdump, Burger KingVis mer

Burger King vs. McDonald's

Burger King med frekt stikk til McDonald's

Lanserer «Not Big Mac»-meny.

For drøyt to uker siden gikk hurtigmatgiganten på et smertelig nederlag da patentmyndighetene i EU bestemte at kjeden ikke lenger får ha varemerkebeskyttelse for burgerflaggskipet «Big Mac».

Det vet hovedkonkurrenten Burger King å utnytte. For en begrenset periode har de nå begynt å selge retter under produktserien «Not Big Mac» på filialene i Stockholm.

Burger King Sveriges YouTube-kanal har lagt ut en video der kundene kommer til en av restaurantene og bestiller matretter som «The burger Big Mac wished it was» og «Anything but a Big Mac».

Det var ifølge Reuters den irske hurtigmatkjeden Supermac's som tok opp kampen om varemerkenavnet. McDonald's skal i lang tid ha ment at Supermac's navn lå for tett opp mot deres eget, og dermed jobbet for å blokkere irene fra å utvide til store markeder i EU.

- At McDonald's mister varemerkebeskyttelsen for Big Mac når de stenger en mye mindre aktør ute fra markedet er for morsomt til å holde seg unna, sier administrerende direktør for Burger King Sverige, Iwo Zakowski, til den svenske avisa Expressen.

Han sier til Dagbladet at reaksjonene har vært topp. Det er i første omgang bare i Sverige at de kjører stuntet, men at framtida vil vise om det også skal gjøres i andre land.

Markeds- og kommunikasjonsdirektør i McDonalds Norge, Staffan Ekstam, ønsker ikke å kommentere påstander om hva som skal ha skjedd i andre land, men skriver i en e-post til Dagbladet at de i utgangspunktet er for konkurranse, og ønsker både små og store konkurrenter velkomne til Norge.

Han sier Burger Kings stikk bare viser styrken i selskapet og varemerkets posisjon.

- Det viser tydelig styrken i «Big Mac»-navnet når konkurrentene velger å bruke dette i egen markedsføring. Når det kommer til Norge, tror jeg at alle vet at det bare finnes en Big Mac og den får man hos McDonald’s.

Han forteller videre at de ikke planlegger noe liknende stunt for å svare på Burger Kings stikk, annet enn å fortsette å fortelle om deres eget restauranttilbud.