Burgerhus på sykehus

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Inntil for få tiår siden trodde man at barn som var innlagt på sykehus, hadde best av ikke å få besøk av foreldrene. Nå vet vi bedre. For et barn er ikke mor og far ute av sinnet, om de er ute av synet. Tvert om kan barn få psykiske skader av å være borte fra foreldrene, og syke barn trenger familien sin mer enn andre. I dag er holdningen at mor og far bør være mest mulig sammen med barna på sykehuset, og at også søsken bør komme på besøk.
  • Men norske sykehus er ikke tilrettelagt for familier. De mangler overnattingsmuligheter, oppholdsrom og bekvemmeligheter. Ved det nye Rikshospitalet blir forholdene langt bedre enn ved det gamle. Men ikke så gode som de burde være ved et sykehus der 30 prosent av pasientene er barn, og hvor svært mange av barna kommer langveisfra og er innlagt lenge. Derfor ønsker Rikshospitalet å ta imot tilbudet fra hamburgerkjeden McDonald's om et hus for familier med barn som er til behandling ved sykehuset. Vi synes Helsedepartementet skal la Rikshospitalet få si ja til Ronald McDonald's Barnefond.
  • For slik er virkeligheten i dagens helsevesen: Vi vet stadig mer om hvordan syke bør behandles, men det offentlige klarer ikke å betale hva det koster å utnytte kunnskapen fullt ut og for alle. Derfor er det blitt akseptert at private interesser betaler for deler av sykehusenes virksomhet. For professorater og forskningsprosjekter, for legenes kurs og konferanser, for medisinsk utstyr og kunstnerisk utsmykning. Hvorfor skal tommelen vendes ned for et McDonald's-hus som kommer syke barn til gode?
  • Selvsagt er hamburgerkjedens motiv å skape seg en image som gjør at den selger enda flere hamburgere. Men det er lite relevant for de små pasientene som vil få bo sammen med familie og søsken på Rikshospitalets område. Det er Rikshospitalet som skal styre og drive tilbudet. Om det står en McDonald's-figur foran inngangen, betyr lite i forhold til all den påvirkningen barn i dag blir utsatt for fra denne hamburgerkjeden og andre internasjonale merkevarefirmaer.