- Bush-reklame er et slag i ansiktet

Familiene til ofrene for terrorangrepene i New York 11. september 2001, reagerer med avsky på at president George W. Bush bruker tragedien i sine første politiske TV-reklamer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NEW YORK (Dagbladet): - Et slag i ansiktet på 3000 myrdede mennesker, sier Monica Gabrielle som mistet sin mann i angrepet på World Trade Center. I går ettermiddag samlet flere familier seg ved Ground Zero på Manhattan med krav om president George W. Bush trekker TV-innslagene som bruker bilder fra 11. september.

- Reklamebyråene forsøker å gå i strupen på folk ved å bruke redslene fra World Trade Center som bakgrunn for politisk reklame, sier Tom Roger til The Daily News i New York. Han mistet sin datter i angrepet.

- Bryter løfte

Familiene som forlanger innslagene trukket, henviser til at president Bush tidligere lovet at han aldri ville slå politisk mynt på tragedien.

TV-innslagene for Bush ble lansert torsdag. De viser bilder av brannmenn som bærer flaggdraperte bårer ut av de rykende ruinene i WTC. Dette veksler med et mykt fokus på George og Laura Bush. De to sier at nasjonen trenger stødig lederskap i vanskelige tider. Bush-kampanjen vil ikke fortelle hvordan innslagene er laget, hvilke skuespillere som er brukt eller hvordan de er manipulert inn i bildene. Flere bilder viser brannmenn i virksomhet på Ground Zero. Noen av dem med røde hjelmer, et tegn på å ikke tilhøre brannvesenet i New York City.

Den nasjonale fagforeningen for brannmenn i USA har gitt sin støtte til John Kerry som president, og den reagerer sterkt på at yrkesgruppa blir brukt til å reklamere for Bush.

- Disse innslagene er en skam og må bli tatt av lufta, sier lederen Harold Schaitberger.

Slår tilbake

Bush-kampanjen forsvarer bruken av Ground Zero med at 11. september var et avgjørende moment i nasjonens historie og dermed relevant for hvem som skal bli president.

- Dette er å presentere presidentens bakgrunn. Det er en del av historien. Han gjorde en så god jobb med 11. september at det ville nesten være villedende reklame å ikke inkludere det, sier New Yorks tidligere ordfører Rudy Giuliani.