KRISERAMMET: GM er en av flere bilprodusenter som trenger milliarder i støtte for å drive videre.  Foto:  EPA/JEFF KOWALSKY
KRISERAMMET: GM er en av flere bilprodusenter som trenger milliarder i støtte for å drive videre. Foto: EPA/JEFF KOWALSKYVis mer

Bush vurderer konkurs for GM og Ford

Bekreftes i natt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det hvite hus vurderer konkurs i ordnede former som en måte å takle de amerikanske bilprodusentenes desperate situasjon.

En form for konkursbeskyttelse er én av flere muligheter amerikanske myndigheter nå vurderer for de amerikanske bilprodusentene. Det bekreftet talskvinne Dana Perino ved Det hvite hus torsdag.

Mens bilindustrien desperat venter på en avgjørelse i Det hvite hus på deres bønn om krisehjelp i milliardklassen, sa Perino at valget ikke begrenser seg til enten offentlig inngripen eller regelrett konkurs.

- Man kan gjennomføre konkurser i ordnede former, og det ville kunne gi en myk landing. Jeg tror det er det vi snakker om, sa hun og la til at en avgjørelse er nært forestående etter at Det hvite hus endte med ansvaret for å finne en løsning da et forslag om en krisepakke ble nedstemt i Senatet.

Frykter kaos

President George W. Bush sa torsdag at han ikke hadde tenkt å overlate saken til sin etterfølger Barack Obama. Som Perino snakker han også om konkurs i ordnede former som en løsning.

- Under normale omstendigheter er det ingen tvil om at konkursforhandlinger er den beste måten å sortere ut gjeld og restrukturering. Problemet er at dette ikke er normale omstendigheter, sa han på et møte i den konservative tenkeboksen American Enterprise Institute.

Han gjorde det klart at han tror en regelrett konkurs ville være svært destabiliserende for amerikansk økonomi

Det Det hvite hus forestiller seg, er gjeldsforhandlinger i et opplegg som krever store innrømmelser fra både styret, ledelsen, de ansatte og forhandlerne som del av en hjelpepakke.

- Konkurs ingen løsning

De tre store bilprodusentene General Motors, Chrysler og Ford insisterer på at konkurs eller konkursforhandlinger ikke er en god løsning.

De mener at konkursforhandlinger er begynnelsen på slutten siden ingen vil kjøpe bil av en produsert som kan gå konkurs, og fordi det kunne føre til konkurs for underleverandørene og forhandlerne.

Om bare en av de tre gikk konkurs, ville det føre til millioner av arbeidsløse i Midtvesten og alvorlige ringvirkninger over hele USA.

- En konkurs, enten i ordnede former eller ikke, ville utslette etterspørselen for selskapets biler og føre til nedleggelser for forhandlerne, sa Annette Sykora, sjef for organisasjonen for USAs bilforhandlere.

Presidenten i Representantenes hus, Nancy Pelosi, sa at de siste tallene om økende arbeidsløshet viser at det haster å finne en løsning for bilindustrien.

Stenger fabrikkene

Alle tre bilprodusentene forsøker desperat å finne måter å spare penger på mens de venter på at myndighetene skal bestemme seg for en krisepakke.

Fredag stanser Chrysler all produksjon på alle bedriftens 30 fabrikker i USA, Canada og Mexico i en måned, mens Ford forlenger juleferien med en uke.

Chrysler og GM sier de slipper opp for penger til å betale regninger i løpet av få uker og derfor trenger flere milliarder hver til å holde det gående. Ford er noe bedre stilt og ber bare om en kredittlinje som kan brukes om det blir nødvendig.

(NTB)