Buss-streik skaper kaos

Vær forberedt på endeløse bilkøer og kaos i rushtrafikken. Fra i dag står alle busser i Oslo, Akershus, Trondheim og Sør-Trøndelag. 3000 bussjåfører er tatt ut første dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Meklingen brøt sammen like over midnatt, etter en vanskelig diskusjon om profilen på lønnsoppgjøret:

- Det som drøftes er lønnsprofil, slik som ulik lønn til ulike grupper i transportsektoren. Meklingen omfatter flere tariffer, og det er krav om lønnsutjevning mellom tariffene, sa meklingsmann Dag Nafstad ved 21-tiden.

3.000 bussjåfører er i streik,og hvis den trekker i langdrag, vil flere og flere bli tatt ut. Skulle det bli full opptrapping vil 13.000 sjåfører være i streik fra 6. juni.

Ekspress-busser

I Oslo vil T-banen og trikkene, som er omfattet av kommunal tariffavtale, ikke bli rammet av en eventuell streik. Og i Trondheim sparer fagforbundene Gråkallbanen, som sliter med dårlig økonomi. Men AS Sporveisbussene i Oslo vil bli tatt med i konflikten.

I tillegg til busselskapene i Oslo, Akershus og Sør-Trøndelag er det meldt plassfratredelse for Fagernes-selskapene Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap og JVB Tur samt for Vest-Telemark Bilruter i Seljord fra torsdag morgen. Dermed stopper Valdresekspressen og Haukeliekspressen, to av de mest inntektsbringende selskapene i rutebilnæringen.

Hvis det blir full opptrapping av streiken, er Finnmark det eneste fylket som ikke vil bli rammet direkte, fordi Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap er organisert i Kommunenes Sentralforbund. Fem mindre kommunale rutebilselskaper er også unntatt fra streikevarselet.

17. mai

LO-tilsluttede Norsk Transportarbeiderforbund og YS-tilsluttede Norsk Rutebilarbeiderforbund går i år til felles sak i lønnsoppgjøret på tvers av gamle organisasjonsgrenser. Sjåførenes krav er 30.000 kroner mer i året, eller 17 kroner mer timen. Dette har blitt møtt med et tilbud fra Transportbedriftenes Landsforening på kroner 5,50.

Sjåførene er frustrert over dårlig lønn, hardt arbeidspress, privatisering og anbud er årsaken. Men fagforbundene lover at en eventuell streik ikke skal ramme barn og bevegelseshemmede 17. mai.

Tidligere på kvelden betegnet Nafstad tonen mellom partene som «god» med tanke på den store avstanden mellom det opprinnelige tilbudet og kravet om lønnstillegg for buss- og lastebilsjåførene. Det opprinnelige kravet fra de to arbeidstakerorganisasjonene, Norsk Transportarbeiderforbund og Norsk Rutebilarbeiderforbund, var et tillegg på 17 kroner timen. Tilbudet fra Transportbedriftenes Landsforening var på kroner 5,50 i timen.

Arbeidstakerorganisasjonene skal ha redusert kronekravet under meklingen. Etter det NTB forstår, var kravet onsdag kommet ned mot 10 kroner i timen. Arbeidsgiverne har under meklingen sagt seg villig til å øke sitt tilbud mot at de får noe igjen fra motparten.

(NTB)