GODE TILBAKEMELDINGER: Ruter har sluttet å få klager fra passasjerer som kom for sent, etter at bussen fikk kollektivfeltet på Mosseveien for seg selv. FOTO: ERLEND AAS/ NTB SCANPIX
GODE TILBAKEMELDINGER: Ruter har sluttet å få klager fra passasjerer som kom for sent, etter at bussen fikk kollektivfeltet på Mosseveien for seg selv. FOTO: ERLEND AAS/ NTB SCANPIXVis mer

Bussene økte farten da elbilene ble kastet ut. Nå kommer elbilene tilbake

- Vi har sluttet å få klager fra forsinkede passasjerer, sier Ruter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Etter at elbilene ble kastet ut av kollektivfeltet på Mosseveien, har farten til bussene økt med 25 prosent, skriver NRK i dag.

Det er Ruter som har lagt fram tall som viser en gjennomsnittsøkning i fart fra 32,7 km/t til 41,1 km/t.

Gode tilbakemeldinger - Tilbakemeldingene fra både kunder og bussjåfører har vært god. Vi har sluttet å få klager fra passasjerer som er forsinket på vei inn, sier Øystein Dahl Johansen, kommunikasjonsrådgiver i Ruter, til Dagbladet.

Det ble besluttet at bussene skulle få ha kollektivfeltet for seg selv da Statens Vegvesen begynte arbeidet med Brynstunnelen.

Statens Vegvesen la i dag ut en pressemelding om at «elbil med passasjer får tilgang langs E18 Mosseveien».

Vedtaket skal etter planen gjelde fra 1. juni.

- Prioriterer kollektivtrafikken - Dette er først og fremst en forsøksordning. Det beste er om dette fungerer fint, men om vi ser at det blir til stor ulempe for bussens fremkommelighet må vi vurdere andre ting, sier Eystein Hanssen, kommunikasjonsrådgiver i Statens Vegvesen, til Dagbladet.

Han understreker at det å kaste elbilene ut av feltet aldri var ment som en permanent løsning.

- Kan det være snakk om en endring dersom man ser at dette går ut over bussens fremkommelighet?

- Det vil jeg ikke spekulere i nå. Men vi prioriterer kollektivtrafikken. Samtidig ønsker vi jo å støtte bruken av utslippsvennlige kjøretøy, så vi må finne en balanse, sier Hanssen.

Johansen i Ruter sier de kommer til å føre en fortløpende dialog med Statens Vegvesen.

- Det er alt for tidlig å si noe om hvordan det kommer til å gå. At bussen har hatt kollektivfeltet for seg selv har gitt veldig god effekt. Vi følger situasjonen tett og er i god dialog med vegvesenet for å sikre fremkommeligheten for bussen.

Vil øke salget av elbiler Norsk elbilforening sier til NRK at de synes det er viktig å få slippe til i feltet på Mosseveien igjen.

- Vi har aldri trodd at dette skulle bli en permanent løsning, men i dag er det viktig at vi fortsatt har gode lokale fordeler. Elbilsalget er på vei ned, hvis vi fortsatt skal få elbilsalget til å øke må vi ha det slik, forteller generalsekretær Christina Bu til NRK.

Verken Ruter eller Statens Vegvesen ønsker å si noe om salget av elbiler.

- Det kan vi ikke uttale oss om. Vi har en trafikksituasjon vi skal løse under en spesiell situasjon, sier Eystein Hanssen i Statens Vegvesen.

- Det får være deres vurdering. Ruter er positive til elbiler. Samtidig har vi en enighet om at når antallet elbiler blir så stort at det hindrer bussen, må de vike fra kollektivfeltet, sier Ruters Øystein Dahl Johansen.