Bussjåføren fikk beskjed om å snu

TROMSØ/OSLO (Dagbladet): Flere minutter før raset gikk, fikk bussjåføren på ulykkesbussen beskjed via telefon om at rasstrekningen ikke ville bli åpnet for trafikk. Statens vegvesen ga klar beskjed om at det ikke var noen hensikt å være innenfor det avsperrede området.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det hevder veisjef Torbjørn Naimak overfor Dagbladet etter at han har gjennomgått hendelsesforløpet.

- Det som er helt klart, er at våre folk har gitt helt klare instruksjoner. Jeg skal ikke spekulere i hvorfor ikke bussen eller personbilene flyttet seg, sier Naimak.

Lokalbefolkningen i Lyngen spør seg nå hvorfor ikke Vegvesenet evakuerte personene i området etter at det første raset gikk like før klokka 13.

Veisjef Naimak avviser at de handlet for seint.

- Det var ikke mulig å komme fram fortere enn vi gjorde, konkluderer Naimak.

Ras-dramaet

Klokka 12.45: Lokalbussen fra Lyngseidet til Leangen, en DAF SB 2300, går fra Lyngseidet.

Klokka 12.57- 13.30: Bussjåføren på ulykkesbussen ringer en kollega for å fortelle at det har gått et ras ved Kjosen, og at han derfor blir forsinket. Kollegaen ringer, ifølge veisjef Torbjørn Naimak, til lensmannen som igjen varslet vegvesenets stasjon i Nordkjosbotn. Politiet rykker imidlertid ikke ut, selv om ingen vet om det befinner seg biler i raset. To personbiler står foran ulykkesbussen.

Klokka 13.00: Formannen ved Vegvesenets stasjon ringer til maskinentreprenøren, Lundvoll maskin. Han ber dem være behjelpelig med en hjullaster, som kjører like etter.

- Det ble i tillegg sendt ut to brøytebiler, en fra hver side av raset. Oppgaven deres var å sperre veien. Føreren av hjullasteren fikk beskjed om at han skulle vente på stedet til politiet kom, og ikke foreta seg noe.

- Dette har jeg fått vite fra formannen vår som snakket med ham, sier veisjef Naimak, og avviser alle spekulasjoner om at mannskapene hadde fått beskjed om å rydde det første raset for å åpne veien.

Den ene brøytebilen sperrer av veien på vestsida av raset, mens den andre kommer til østsida før hjullasteren. Ifølge Naimak sperrer sjåføren av området, slik at bussen og personbilene befinner seg innenfor sperringene. Veisjefen forteller at denne sjåføren begir seg til fots mot den parkerte bussen og de to personbilene. Hjullasteren ankommer rasstedet.

- Ville rydde veien

Klokka 13.30-13.47: - Bussjåføren ringte vår stasjon i Nordkjosbotn for å påvirke oss til å rydde veien. Han skal ha hatt dårlig tid. Han fikk klar beskjed om at strekningen ikke ville bli åpnet for trafikk, hevder Naimak.

- Ble det gitt klar beskjed via telefon om at han måtte fjerne seg?

- Våre folk ga klare instruksjoner, gjentar veisjefen.

Både føreren av hjullasteren, brøytebil-sjåføren og bussjåføren skal ha snakket sammen i flere minutter før raset kom.

- Bussjåføren fikk en ny beskjed av en som opptrådte på vegne av oss. Hadde denne beskjeden blitt etterfulgt, hadde man nok hatt nok tid seg. Både bussjåføren og ryddemannskapene kjenner området svært godt. Få hadde ferdes mer på denne veistrekningen enn bussjåføren, så noen vurderte kanskje at det var trygt å stå der de sto. Det kan virke som om det ble en diskusjon mellom lokalkjente folk, hevder Naimak.

Raset kommer klokka 13.47 og feier hjullasteren, bussen og to privatbiler med seg. Fem personer omkommer og to blir skadd.

BUSSEN BLE KNUST: Her satt sjåføren på bussen. Setet er revet bort, det samme er taket og deler av sidene på bussen, som ligger på 19 meters dyp. Ved rattet henger fortsatt billettveska. Klokka på dashbordet hadde stoppet på 13.47.