Butikk for de fattige

STAVANGER (Dagbladet): Forbruksforskere spår et nytt klasseskille i norsk dagligvarehandel. De tror at den tyske billigkjeden Lidl vil appellere til de fattige og de gjerrige blant oss.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

I andre europeiske land er Lidl den fattige manns matbutikk. Hvis tyskerne etablerer seg i Norge, vil deres butikker bli lavstatus også her. Det tror forbruksforsker Runar Døving i Statens institutt for forbruksforskning (Sifo).

I gamle dager var det stor forskjell på hva som ble spist av fattige og rike. Da de store matkjedene tok over, ble maten billigere og mer lik landet rundt. Nå ser dette ut til å forandre seg igjen. Mange er rikere og mer opptatt av mat enn noensinne, samtidig som prispresset er blitt enormt.

Mye tyder på at framtida inneholder en blanding av ekstreme billigbutikker med lite utvalg og dyre luksusmarkeder som har «alt».

Snobberi

- Vi ser allerede tegn til at folk kjøper en del varer i billigbutikkene, og skaffer seg resten i butikker med større utvalg. Den utviklingen kan bli forsterket, tror forsker Randi Lavik i Sifo. Det gjør også Døving.

- Nå får vi en ny differensiering, basert på snobberi rundt mat. Rimi og Pizza Grandiosa er blitt skjellsord i gourmetborgerskapet. Samtidig er mange nordmenn ekstremt opptatt av pris, selv om maten aldri har vært billigere, sier han. For det å jakte på tilbud ligger dypt i den norske folkesjela, skal vi tro antropologen. Døving er overbevist om at den tyske kjeden Lidl vil gjøre suksess med å tilby få, men ekstremt billige pallevarer i ufikse lokaler.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer