-  Butikkene har ansvar for oppbevaringen

Norgesgruppas konserndirektør mener at produsenten har ansvaret for emballasjen og butikkene for oppbevaring.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

-  Ansvaret for matvaren ligger hos produsenten. Våre produsenter gjør seg kjent med hvilke betingelser produktene oppbevares under i butikken og utvikler emballasje ut fra dette. Å overholde temperaturkrav, samt sikre hensiktsmessig oppbevaring av matvarer i hyllene er butikkenes ansvar, sier konserndirektør Per Roskifte i NorgesGruppen.

Han mener at problemet er lite, og at produsentene er flinke til å sørge for riktig emballasje.

Roskifte understreker at noen kvalitetsmessige forringelser vil det uansett kunne bli på veien til forbruker, og at lys må til for å vise fram varene.

Marit Sverdrup, avdelingssjef i Tine Markedssenter, sier at Tine jobber ut fra en målsetting om at både oppbevaring og presentasjon av varen skal ivaretas.

-  Vi velger emballasje som sikrer at vi kan tilby merkevarekvalitet og utvikler innpakninger som er gode nok til at produktet kan forsvares kvalitetsmessig, sier Sverdrup.

Det er Mattilsynet som utarbeider og godkjenner standarder for oppbevaring av matvarer i butikkene.

Kommunikasjonsdirektør i Gilde Norsk Kjøtt, Nina Sundquist, sier dette:

-  Vi vet at en del emballasje ikke er like godt egnet til å beskytte produktet mot lys, men kundene sier klart fra om at de ønsker å se produktet de skal kjøpe. Det er en balansegang mellom hva forbruker ønsker å se og at varen skal beskyttes best mulig.

-  Vi opplyser butikkeiere om hvordan lys påvirker produktene, sier Sundquist.