-  Butikkene må ta inn større klær

Motegigantene må tilpasse seg størrelsene til norske jenter, mener flere moteeksperter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

-  Kjedene må være bevisst på de skal selge klær på det norske markedet, og ta inn størrelser deretter, mener Vibeke Ødegård, moteansvarlig i jentebladet Mag.

Hun får støtte av trendanalytiker Gunn-Helen Øye.

-  De bør få inn større klær, og presentere dem på en annen måte enn i dag. Kjedene må rett og slett tenke på hvordan kundegruppa ser ut, mener hun.

Redaktør i Elle, Signy Fardal, sa i går til Dagbladet at enkelte kjeder ikke selger klær over en viss størrelse, fordi de er opptatt av hvem som skal bruke klærne deres. Ellen Arnstad, sjefredaktør i Henne, rister på hodet av dette.

-  Kjedene har et ansvar

-  Imagemessig og forretningsmessig tror jeg det er svært uklokt å ta et slikt valg. Det kan ikke lønne seg å støte bort kunder. Blir dette tankegangen, trenger vi et forbrukeropprør, mener Arnstad.

Hun mener ungjentebutikkene har mest å svare for.

-  Kjedene som selger klær til unge jenter har et spesielt stort ansvar. I dag har vi mye kunnskap om at slike ting faktisk kan være med og skape spiseforstyrrelser.

-  Har de fleste størrelser

Bik Bok mener på sin side at de dekker de flestes behov i dag.

-  Vi har gensere og topper i small, medium og large, og bukser fra XXS til XL. Vi ønsker ikke å utelukke noen, og vil at alle skal finne klær som passer hos oss, sier administrerende direktør Marianne Bjarstad.

GIR RÅD: Redaktør Ellen Arnstad
GIR RÅD: Trendanalytiker Gunn-Helen Øye.