Butikker trikser med tall

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forbrukerombudet stoler ikke blindt på el-bransjens saftige tilbud, prisras og sjokkpriser. Stikkontroller avslører nemlig ufullstendige prisopplysninger og triksing med før- og nå-priser. - Vi holder et spesielt øye med el-bransjen om dagen. Det ligger flere saker til behandling hos oss der vi krever dokumentasjon for at butikkenes tilbud er reelle, at det ikke er trikset med før- og- nå-pris, sier Per Øivind Nielsen, informasjonssjef hos Forbrukerombudet. Ifølge markedsføringsloven må butikkene kunne dokumentere at varene virkelig er satt ned i pris. Det holder ikke å skrive: «Nå, utrolige 500 kroner.» Loven krever at du som kunde får vite hva varen har kostet tidligere. Først da er du i stand til å vurdere om du har gjort et godt kjøp eller ikke. Hvis slik dokumentasjon ikke finnes blir butikken bedt om å stanse videre markedsføring. Tvangsgebyr kan også ilegges. Samme krav til kundeinformasjon er også påkrevd hvis du tilbys avbetalingsordninger.