Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Butikker trikser med tall

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forbrukerombudet stoler ikke blindt på el-bransjens saftige tilbud, prisras og sjokkpriser. Stikkontroller avslører nemlig ufullstendige prisopplysninger og triksing med før- og nå-priser. - Vi holder et spesielt øye med el-bransjen om dagen. Det ligger flere saker til behandling hos oss der vi krever dokumentasjon for at butikkenes tilbud er reelle, at det ikke er trikset med før- og- nå-pris, sier Per Øivind Nielsen, informasjonssjef hos Forbrukerombudet. Ifølge markedsføringsloven må butikkene kunne dokumentere at varene virkelig er satt ned i pris. Det holder ikke å skrive: «Nå, utrolige 500 kroner.» Loven krever at du som kunde får vite hva varen har kostet tidligere. Først da er du i stand til å vurdere om du har gjort et godt kjøp eller ikke. Hvis slik dokumentasjon ikke finnes blir butikken bedt om å stanse videre markedsføring. Tvangsgebyr kan også ilegges. Samme krav til kundeinformasjon er også påkrevd hvis du tilbys avbetalingsordninger.