Butikkjedene slipper unna med villedende reklame

Til tross for at Forbrukerombudet påpeker villedende markedsføring.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forbrukerombudet ser blant annet at det i møbel- og sportsbransjen tar svært lang tid å endre praksis etter at ombudet har påpekt villedende markedsføring.

Forbrukerombudet ser på kjedene Living, Bohus, Skeidar, Anton Sport og G-sport som verstingene, skriver Aftenposten.

- Etter en opprydning i bransjene ser vi i noen tilfeller at det kan gå tre-fire år, og så må vi ta fatt igjen. Dette er skjedd i møbelbransjen, sier fagdirektør Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet.

1 million Møbelkjeden Living fikk vedtak om tvangsmulkt i oktober i år etter flere tilfeller der kjeden har brukt førpriser som ikke har vært reelle. I et brev til kjeden går det fram at Forbrukerombudet i flere runder siden 2005 har henvendt seg til kjeden for å få dem til å rydde opp i praksisen.

- Living er et eksempel på at vi jobber kontinuerlig med å lære opp kjedene. Det hører med til historien at vi tidligere har fattet vedtak mot Bohus og Skeidar, sier Gjedrem og legger til:

- Her har vi strukket oss veldig langt for å oppnå en frivillig ordning.

Dersom Living bryter markedsføringsloven på nytt, kan det utløse en tvangsmulkt på 1 million kroner.

Vil ikke lure kundene Kategori- og innkjøpsansvarlig Bodil Myhrvold hos Living sier saken er beklagelig og at de ikke ønsker å opptre ureglementert. Hun forklarer bruddene med utfordringene rundt sammenslåingen av selskapene Living og Skeidar.

- Vi ønsker ikke å lure noen av våre kunder, sier hun.

Aftenposten har nylig omtalt butikkjeden Tilbords som hadde samme vare på tilbud i åtte av ni måneder. Eksisterer det ingen reell førpris, er det snakk om villedende markedsføring, mener Forbrukerombudet. Tilbords har innrømmet feilene og lovet bot og bedring fra nyttår.

(NTB)