INNOVATIV: Christian Bjelland Jr. var med i oppstarten av et selskap som nå nevnes i samme åndedrag som Amazon og Apple. Foto: Hello Alfred.
INNOVATIV: Christian Bjelland Jr. var med i oppstarten av et selskap som nå nevnes i samme åndedrag som Amazon og Apple. Foto: Hello Alfred.Vis mer

Butler-tjeneste på innovasjonstoppen

Christian Bjelland jr. var med å starte opp assistenttjenesten Hello Alfred. Nå er selskapet kåret til en av verdens mest innovative virksomheter.

(Finansavisen): – Akkurat nå er det ekspansjon i Nord-Amerika som står øverst på listen. Vi skal bruke 2018 på å tilby tjenesten vår til flere storbyer, men etterhvert vil nok byer som London være aktuelle sier Christian Bjelland jr. til Finansavisen.

I New York er Bjelland jr. sentral i driften og ekspansjonen av butlertjenesten Hello Alfred. Han ble en del av gründerlaget for fire år siden, sammen med Jessica Beck og Marcela Sapone, som han studerte med og gikk i klasse med på Harvard, skriver Finansavisen.

Prestisjeliste

Hello Alfred organiserer innkjøp, vask av klær og stryking av skjorter samt kjøp av blomster. Selskapet tar også på seg alle store og mindre gjøremål i hjemmet, slik at kundene får mer fritid som de kan bruke på venner, familie og trening.


Det som skiller Hello Alfred fra konkurrentene, er at de sørger for at maten som leveres på døra settes i kjøleskapet eller i fryseren, at rent tøy legges på riktig sted i klesskapet og at doruller plasseres på dorullholderen på toalettet, skriver Finansavisen.

Nylig kåret Fast Company butlertjenesten Hello Alfred til et av verdens mest innovative selskaper i kategorien «retail». Retail-listen toppes av Amazon foran Walmart, mens Alfred havnet på en sjetteplass. I andre kategorier finner man selskaper som Apple, Netflix og kinesiske Tencent.

Grunnen til at Hello Alfred har havnet på radaren til Fast Company, skyldes ifølge Finansavisen at de kombinerer kunstig intelligens (AI) med menneskelige ressurser for å ta concierge-opplevelsen til et nytt nivå. Alfred lærer kundene å kjenne ved å studere deres vaner og adferd.

Vet mye

Kåringen har bidratt til økt oppmerksomhet rundt selskapet, ifølge Bjelland, både i form av mennesker som vil jobbe for selskapet, bedrifter som vil samarbeide med Hello Alfred og potensielle kunder.


​– Helt siden oppstarten har tanken vært å tilby en tjeneste som gjør noe mer enn å vaske, rydde og handle, sier Bjelland til Finansavisen, og fortsetter:

– Ved hjelp av teknologi vet vi ting om kundene våre som de selv kanskje ikke er klar over, men også enklere ting som om liker en spesiell type kaffe eller en tannpasta de foretrekker, om de drikker alkohol og hva som må gjøres i hjemmet om de for eksempel skal invitere gjester i et middagsselskap.

Alfredene, som selskapet kaller de ansatte, ønsker å hjelpe til med så mye som mulig i hjemmet, det betyr at man også kan få hjelp til å velge møbler eller hjelp til installasjon av TV og internett om man har kjøpt eller skal leie en ny leilighet.

Tjenesten tilbys nå i åtte amerikanske byer, inkludert New York, Boston, Chicago og San Francisco. Selskapet har til sammen 283 ansatte, hvorav 200 holder til i New York.

Flere økonominyheter

Brasil-bråk har blåst bort 17 Hydro-milliarder
Andenæs-familien tar jafs av tørrbulkrederi
Bibby Offshore fusjonerer med Rever Offshore