Byggekaos inn i neste årtusen

GARDERMOEN (Dagbladet): Norgeshistoriens største byggeprosjekt er langt fra over når Kong Harald og Dronning Sonja klipper snora på Gardermoen 7. oktober. Over nyttår vil styret i Oslo Lufthavn AS vedta å bygge en ny flyterminal til rundt 700 millioner kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Men Oslo Lufthavns styre har i flere år visst at store deler av hovedflyplassen ikke vil bli bygd ferdig før i begynnelsen av neste årtusen.

I løpet av 50 års tid kan flyplassen bli dobbelt så stor som den angivelig ferdige utgaven vi presenteres i neste måned.

Byggestart 2002

Etter at du har sjekket inn på Gardermoen, vil du gå inn i en drøyt 800 meter lang terminal for avgang og ankomst. Den såkalte piren har 34 bruer ut mot fly som står parkert.

På nyåret må toppsjefene i Oslo Lufthavn AS bestemme seg for når de skal bygge en ny pir.

For Gardermoen vil om få år være for liten. Passasjertrafikken har økt med rundt ti prosent i året. Anslagsvis vil den øke med minst fire prosent årlig de neste ti åra.

I 2001 eller 2002 vil gravemaskiner og heisekraner igjen innta Gardermoen. Ei tomt er satt av til å bygge en ny pir. Den vil trolig utstyres med mellom 10 og 20 flybruer.

- Flott å se

- Så Gardermoen vil se ut som en jævlig byggeplass også i neste årtusen?

- Neida, svarer Oslo Lufthavns informasjonssjef Knut Egil Hansen:

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer