Byggekaos inn i neste årtusen

GARDERMOEN (Dagbladet): Norgeshistoriens største byggeprosjekt er langt fra over når Kong Harald og Dronning Sonja klipper snora på Gardermoen 7. oktober. Over nyttår vil styret i Oslo Lufthavn AS vedta å bygge en ny flyterminal til rundt 700 millioner kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Men Oslo Lufthavns styre har i flere år visst at store deler av hovedflyplassen ikke vil bli bygd ferdig før i begynnelsen av neste årtusen.

I løpet av 50 års tid kan flyplassen bli dobbelt så stor som den angivelig ferdige utgaven vi presenteres i neste måned.

Byggestart 2002

Etter at du har sjekket inn på Gardermoen, vil du gå inn i en drøyt 800 meter lang terminal for avgang og ankomst. Den såkalte piren har 34 bruer ut mot fly som står parkert.

På nyåret må toppsjefene i Oslo Lufthavn AS bestemme seg for når de skal bygge en ny pir.

For Gardermoen vil om få år være for liten. Passasjertrafikken har økt med rundt ti prosent i året. Anslagsvis vil den øke med minst fire prosent årlig de neste ti åra.

I 2001 eller 2002 vil gravemaskiner og heisekraner igjen innta Gardermoen. Ei tomt er satt av til å bygge en ny pir. Den vil trolig utstyres med mellom 10 og 20 flybruer.

- Flott å se

- Så Gardermoen vil se ut som en jævlig byggeplass også i neste årtusen?

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Neida, svarer Oslo Lufthavns informasjonssjef Knut Egil Hansen:

- Det blir bare flott for folk å se at hovedflyplassen er i ekspansjon.

Ifølge Hansen taper skattebetalerne heller ikke penger på at ikke alt bygges på én gang. 17- 18 millioner passasjerer vil Gardermoen kunne ta i året - fra neste måned.

Fortsetter trafikkøkningen vil det bli lange køer, men ikke før ved begynnelsen av neste århundre.

- Hadde vi bygd pir B nå, ville vi ikke fått inn nok inntekter i forhold til hva det koster å drive den, forklarer Hansen.

Gardermoen er bygd etter samme prinsipp som flyplassen i Atlanta. Den er konstruert som bokstaven H, der byggene er streken i midten og rullebanen ytterstrekene. I prinsippet kan Gardermoens byggverk dobles i størrelse. Nok tomt er satt av. Og Hansen kan ikke utelukke at hovedflyplassen om 50 års tid er dobbelt så stor som i dag:

- Det bestemmes av markedet og etterspørselen etter fly, sier han.

Med andre ord: Du bestemmer hvor stor Gardermoen blir.