Bygger om 26 fly etter nesten-ulykke

Alvorlig hendelse over Troms utløser storoperasjon med Dash 8-flyene til Widerøe.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): En alvorlig episode i luftrommet over Troms i februar fører til Widerøe nå skal  legge inn sperrer i sine Dash 8-fly slik at pilotene ikke kan frikople motorpropellene mens flyene er i lufta. Den ene motoren på et Dash 8-fly kollapset og utløste et kraftig smell 21. februar i år. WF 922 hadde 20 mennesker ombord og var på vei fra Tromsø til Sør-Kjosen.

Ifølge en intern granskingsrapport ble høyre motor ødelagt fordi piloten satte propellen i fri. På Dash 7-flyene som Widerøe brukte før Dash 8 overtok i 1993, var det ikke mulig å frikople propellene før landingshjulene hadde truffet rullebanen.


Finansavisen  skriver at operatører av denne flytypen i USA, Canada og Storbritannia allerede har bygd om pilotsystemet på Dash 8 for å hindre det som skjedde over Troms.


-Alvorlig lufthendelse

Widerøe skal oversende sin internrapport til Luftfartstilsynet. Havarikommisjonen har allerede grepet fatt i episoden over Troms, og kaller det "en alvorlig luftfartshendelse", ifølge NTB.

Informasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe sier til Dagbladet.no at selskapet skal  modifisere i alt 26 Dash 8 av modellene 100 og 300. Selve jobben kan gjøres på Widerøes servicebaser i Norge når fabrikanten Bombardier DeHavilland i Canada har framskaffet utstyr og programvare. 

- Dette er har aldri skjedd før. Våre piloter er skolert i situasjonen, men det er en systemsvakhet vi nå endrer på. Vi har funnet ut at noe tilsvarende bare har skjedd tre ganger før, i Canadaog  USA sier Kongsteien.

- Det kraftige smellet passasjerene hørte, var ingen eksplosjon, men den fristilte propellen som brøt  lydmuren. Motoren skar seg fordi den gikk tom for olje. Det passasjerene opplevde som røyk i kabinen var trolig støv som ble virvlet opp under turbulensen, sier Kongsteien.

- Trodde vi skulle dø

Passasjerer som Nordlys pratet med etter nesten-ulykken 21. februar, sa at de var overbevist om at de skulle dø.

Passasjer Marit Båsnes fortalte at flyet bare falt, og at det virket som det aldri skulle ta slutt.

Ifølge Widerøes egen granskingsrapport krenget maskinen 60 grader og falt rundt 300 meter da høyre motor kollapset.  Flygerne greide å ta Dash 8-flyet tilbake til Tromsø med bare én motor.

DASH 8 fra den kanadiske flyfabrikanten Bombardier DeHavilland overtok i Widerøe på 90-tallet fra sin forgjenger Dash 7. Nå skal det bli umulig å bremse også Dash 8-motorene i lufta etter en nesten-ulykke over Troms 21. februar.