Bygger undersjøisk parkeringshus

Flytende betongkasse skal gjøre Oslo 21000 m2 større.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Et undersjøisk parkeringshus med plass til 650 biler skal bygges på Tjuvholmen i Oslo.Parkeringshuset vil bli bygget i tørrdokken til tidligere Fredrikstad Mekaniske Verksted og vil bli slept til Oslo og senket ned i sjøen på Tjuvholmen.

Parallelt med byggeprosessen i Fredrikstad vil fundamentet bli støpt i Oslo. Parkeringshuset skal etter planen stå ferdig i desember 2009.

Offshore-teknologi

«Kassa» flyter i seg selv, helt til den blir skipet på plass og senket ned. Deretter vil den hvile den på en rekke pilarer som slås ned i grunnfjellet på havbunnen. Det er Skanska som skal bygge den undersjøiske kolossen, og administrerende direktør i Skanska, Geir M. Aarstad, forsikrer at sikkerheten er godt ivaretatt.

- Vi benytter oss av teknologi fra offshore-miljøet i dette prosjektet. Det er den samme teknologien som benyttes i senketunnelen som er under bygging i Bjørvika. Vi bygger på erfaringer Skanska har gjort i forbindelse med vår pågående bygging av senketunnelen i Bjørvika og marine betongkonstruksjoner vi har bygget tidligere, opplyser Aarstad til Dagbladet.no.

Parkeringshuset vil ha fire etasjer under vann, den nederste etasjen kommer til å ligge hele 13 meter under havoverflaten.

- Veritas har foretatt en sikkerhetsrisiko av prosjektet og vurdert det som trygt, sier prosjektdirektør Dagfinn Godell fra Tjuvholmen K/S til Dagbladet.no.
- Det er veldig robuste konstruksjoner med grove dimensjoner vi snakker om her. Dette blir like sikkert som ethvert annet parkeringshus.

 Du tror ikke folk vil ha motforestillinger mot å parkere under vann?

UNDER VANN: Slik vil parkeringshuset bli seende ut fra undersiden etter at det er montert. Et lignende parkeringshus har aldri blitt bygget i Norden. Illustrasjonsfoto: SKANSKA
UNDER VANN: Slik vil parkeringshuset bli seende ut fra undersiden etter at det er montert. Et lignende parkeringshus har aldri blitt bygget i Norden. Illustrasjonsfoto: SKANSKA Vis mer

- Nei, hvis vi hadde trodd det hadde vi ikke gått for den løsningen. Konstruksjonen er et lukket system. Du skal ikke ut og svømme heller, sier Godell.

Oslo blir 21000 m2 større

Utbyggingen av Tjuvholmen er en del av Oslo kommunes Fjordby-prosjekt, hvor planen er å bringe inn fjorden som en del av byen for hele Oslos befolkning.

Plassmangel i Oslo gjør at utbyggerne på Tjuvholmen vil ha parkeringsplasser under vann, det skal  bygges boliger på toppen av det undersjøiske parkeringshuset.

Den nye bydelen mellom Aker brygge og Bygdøy vil med det flytende parkeringsbygget bli 21000 m2 større.

300 år

Mulighetene for langtidsparkering skulle også være til stede. Parkeringshuset er dimensjonert for å kunne bli stående i 300 år. Om privatbilismen fortsatt eksisterer i 2307, vel å merke.

SLEPES FRA FREDRIKSTAD: «Kassa» skal bygges i fire seksjoner i tørrdokken til tidligere Fredrikstad Mekaniske verksted, og vil bli slept til Oslo og senket ned i sjøen ved Tjuvholmen.
FJORDBYEN: Fjordbyprosjektet strekker seg fra Frognerkilen til Ormsund, og skal etter planen ferigstilles i 2012.
OVER VANN: Slik kommer den nye bydelen til å se ut når den etter planen skal stå ferdig i 2012.