TUNNEL: Tunnelen som skal gå fra Rådhusgata og til det nye post- og varemottaket under Wessels plass, er blant det som har blitt langt dyrere enn først forventet. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
TUNNEL: Tunnelen som skal gå fra Rådhusgata og til det nye post- og varemottaket under Wessels plass, er blant det som har blitt langt dyrere enn først forventet. Foto: Tore Meek / NTB scanpixVis mer

Byggeskandalen på Stortinget

Byggeskandalen har en verdi av 2636 sykehjemsplasser

Byggeprosjektet har blitt en dyr affære for Stortinget. - Bruker man mer penger ett sted må man bruke mindre et annet sted, sier økonomiprofessor.

(Dagbladet): Byggeskandalen på Stortinget har lenge vært et faktum. Torsdag ble det også klart at stortingspresident Olemic Thommessen trakk seg etter at KrF konkluderte med at ikke de lenger hadde tillit til Thommessen.

Det skapte reaksjoner da det i midten av februar ble kjent at kostnadsrammen på Stortingets byggeprosjekt økte ytterligere, fra 1,8 milliarder til 2,3 milliarder kroner.

Økningen på nesten 500 millioner kroner er fortsatt et anslag.

Mange har pekt på at dette er penger som er betalt av skattebetalerne.

NTB skriver at finansminister Siv Jensen viste nylig til at kostnadene som følge av budsjettsprekken kan gå utover andre viktig formål som sykehjem og sykehus.

Oslo kommune fakturerer bydelene 872 385 kroner i året for en ordinær langtidsplass på et sykehjem. Stortingets byggeprosjekt har dermed så langt en verdi av 2636 sykehjemsplasser. Totalt i Oslo kommune i dag er det omtrent 4350 heldøgnsplasser.

Mindre penger i potten

- 2 milliarder er veldig mye penger. Det er klart at en slik budsjettsprekk vil få konsekvenser en annen plass, sier Kjell Arne Brekke, professor i samfunnsøkonomi ved Universitetet i Oslo.

Ifølge professoren er det helt klart at Siv Jensen har rett i at budsjettsprekken kan gå ut over viktige, offentlige tjenester.

- Det er helt åpenbart. Bruker man mer penger ett sted må man bruke mindre et annet sted. Det samme gjelder for folks private økonomi. Får man for eksempel en verkstedregning på 50 000 mer enn man hadde ventet seg så får man dårligere råd, sier han.

(Saken fortsetter under grafikken)

Ifølge Brekke er det 2 milliarder lite hvis man sammenligner med de åtte tusen millardene vi har i oljefondet, men:

- Det er like fullt veldig mye penger som ikke lå i premissene da Stortinget vedtok å starte prosjektet. Det er penger som kunne ha vært brukt til andre ting, sier han.

Sa nei til å spare penger

6. mars redegjorde Thommessen for budsjettsprekken i Stortinget. Kostnadsrammen for byggeprosjektet er blitt oppjustert år etter år siden høsten 2014. På dette tidspunktet var kostnadsrammen på 1,137 milliarder kroner i forbindelse med 2015-budsjettet. Kostnadsrammen ble videre økt til 1,442 milliarder kroner i budsjettet for 2016 og deretter til 1,8 milliarder i budsjettet for 2017.

Men det stopper ikke der.

15. februar i år fikk presidentskapet informert om behovet for å øke kostnadsrammen ytterligere til 2,321 milliarder.

Ifølge Aftenposten kommer det fram i Riksrevisjonens gjennomgang av prosjektet, at Stortingets presidentskap ved seks ulike anledninger i 2013, 2014, 2015 og 2016 ble presentert for lister over mulige sparetiltak i prosjektet.

Ikke én eneste gang sa medlemmene i Stortingets presidentskap ja til å spare penger, skriver avisa.

De ekstra kostnadene

- Det er en økning i kostnader til bærekonstruksjoner i betong og stål, bygningsmessig innredning, elektriske anlegg, tømmerarbeider og mengdejusteringer, sa Thommessen under sin redegjørelse i Stortinget tirsdag.

Den økte prislappen på bærekonstruksjoner, stål og betong er beregnet til nærmere 100 millioner kroner. I tillegg regnes det nå med 25 millioner ekstra til omlegging av rør i Rådhusgata, 50 millioner til innredning av kontorbygningen i Prinsens gate 26. og fem millioner til natursteinsmur til innkjøringstunnelen, ifølge Aftenposten.

Skandaletunnel og dør til frimurerordenen

Dagbladet har tidligere skrevet hvordan Stortingets administrasjon anslo en prislapp på 80 millioner kroner for den mye omtalte skandaletunnelen. Arbeidet med tunnelen gikk på en solid budsjettsprekk og endte opp med å koste 402 millioner kroner.

Det var underveis i planleggingen av nytt post- og varemottak på Stortinget, at presidentskapet i november 2013 vedtok å flytte selve innkjøringen til mottaket. Dette førte til at man ble nødt til å bygge den 150 meter lang tunnel fra Wessels plass. Tre år seinere var prisen på å flytte innkjøringen satt til 402 millioner kroner.

I tillegg skal rehabilitering av kontorbygg og ny innkjørsel til stortingsgarasjen, ifølge VG, ha blitt overskredet med mer enn 700 millioner kroner.

Dør til frimurerordenen og konsulenttjenester

NRK skriver at hovedandelen av pengene har gått il ulike entreprenør- og konsulenttjenester.

I tillegg kommer det fram i saken fra NRK at 77 000 kroner har gått til Den norske frimurerorden, blant annet måtte få ny dør i forbindelse med Stortingets bygging.

Frp har fått utbetalt 108 000 kroner, etter at deres stortingsgruppe måtte leie rom til gruppemøter. Stortinget har også betalt ut 2,8 millioner kroner til Oslo Sporveier. Årsaken er at byggearbeidet krevde bygging av midlertidige trikkespor i en annen gate, skriver NRK.

Blant utgiftene ligger det også økt prosjekteringshonorar til Multiconsult på 95 millioner kroner. Dette bestrides imidlertid av Multiconsult, som mener det økte honoraret beløper seg til om lag 12 millioner kroner.

- I tillegg til dette bidrar den gjenstående usikkerheten i prosjektet vesentlig til beløpet på 483 millioner kroner. Denne usikkerheten skulle normalt ha avtatt til det minimale så seint i prosjektet, sa Thommessen i Stortinget 6. mars.