Bygget bru med vaklende treklosser - rett etter dødsulykke

Dagen etter at to døde av brukollaps i Trondheim, bygget samme entreprenør bru ved hjelp av vaklende treklosser.

VAKLENDE KLOSSER: Dagen etter denne brukollapsen i Trondheim 8. mai i år,  oppdaget en privatperson at en annen bru i Trondheim som samme entreprenør bygger, sto på vaklende treklosser før støping. Foto: Tor Aage Hansen / NTB scanpix
VAKLENDE KLOSSER: Dagen etter denne brukollapsen i Trondheim 8. mai i år, oppdaget en privatperson at en annen bru i Trondheim som samme entreprenør bygger, sto på vaklende treklosser før støping. Foto: Tor Aage Hansen / NTB scanpixVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dagen etter brukollapsen på Rotvoll som kostet to mennesker livet, oppdaget en privatperson at en annen bru i Trondheim som samme entreprenør bygger, sto på vaklende treklosser før støping.

Personen tok bilder av brua og sendte dem til politiet. Samtidig som brukonstruksjonen hvilte på vaklende treklosser, gikk det normal trafikk av biler og gående under, skriver Adresseavisen.

- Det er ikke slik man gjør det på en stor, bærende konstruksjon. Ved en liten skjevbelastning, kan det rase sammen, sier førsteamanuensis Jan Arve Øverli (30) ved Institutt for konstruksjonsteknikk ved NTNU.

To personer mistet livet i brukollapsen på Rotvoll onsdag 8. mai. Entreprenørselskapet Reinertsen satte i gang en intern gransking i samarbeid med SINTEF for å finne årsaken til at brua raste sammen.

- Helt vill NTB skriver at likhetspunktene ifølge avisen er flere mellom brua som raste sammen og brua som hvilte på vaklende treklosser på E6 ved City Syd i Trondheim, mange.

Teknikken som er brukt, er den samme, understøttelsen fra Master Solutions er også den samme, og Reinertsen er entreprenør mens Statens vegvesen er byggherre.

Personen som tok bildene av brua, har teknisk bakgrunn og reagerte på konstruksjonen. Bruk av treklosser som understøttelse er ikke uvanlig, men de skal være stablet på en helt annen måte.

Øverli kaller stablingen av klosser under stillaset som «helt vill». Stablingen av treklossene er nå rettet opp.

- Jeg har ingen annen kommentar til det enn at jeg har registrert at det nå er endret slik at det forhåpentligvis er sterkt nok. Det er bra at man tar det alvorlig. Vi kan ikke ha en slik ulykke igjen, sier politiadvokat Aage Sliper Midling i Sør-Trøndelag politidistrikt til avisen.

Pressekonferanse Direktør Kristian Reinertsen (bildet) i Reinertsen AS forteller at selskapet etter ulykken på Rotvoll hadde en ekstraordinær gjennomgang av bruprosjektet ved City Syd. Den førte til at feil ble rettet opp.

- Årsaken til ulykken på Rotvollhaugen bru vil det bli svart på i forbindelse med pressekonferanse på fredag. Det jeg kan si er at vi i lys av ulykken på Rotvollhaugen bru har hatt ekstraordinære gjennomganger av reisverket på prosjektet E6 Sør ved City Syd.

For to uker siden valgte politiet å hente inn sakkyndige til etterforskningen av brukollapsen i Trondheim. Så langt er ingen konklusjoner om årsaken kjent, men særlig det midtre stillaset er blitt ansett som interessant.

- Alle ser at det er på midten brua har rast sammen, men vi kan ikke spekulere på hvordan det har skjedd. Det er derfor vi ber Sør-Trøndelag tingrett om at det oppnevnes fire sakkyndige som skal bistå under etterforskningen, sa politiadvokat Midling til Adresseavisen.

Det var en kvinnelig bilfører og en mannlig bygningsarbeider som mistet livet da brua som var under bygging på Leangen i Trondheim, kollapset onsdag 8. mai. Så langt er ingen siktet eller mistenkt i saken.
NTB