Bylarmkonserter

Varierende kvalitet på første dag av massemønstringen Bylarm

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Beatroute,
Hulen
Publikum: ca 350

Oslobandet Beatroute ga nylig ut albumet «Anonymous» på plateselskapet dBUT, og har fått mye positiv omtale for dette. Helt fortjent. Beatroute byr på groovy og drømmende pop kombinert med slentrejazz og blå psykedelia drapert med behagelige og lett eksperimentelle klanger. Sanger Vibeke Hegg er en flott frontfigur med innbydende stemme, men verken hun eller bandet virket helt bekvemme på scenen - som en blomst som ikke foldet seg helt ut.

Ricochets,
Hulen
Publikum: 400

I fjor var det Bigbang alle snakket om på Bylarm i Stavanger. I Bergen i år er det Ricochets som er det store samtaleemnet - og magneten. Fredrikstad-bandet eksploderte i natt med heftige jungelrytmer i det røyklagte og overfylte Hulen med cowboypønk og skitten garasjerock med høy visuell faktor. Sanger Trond Andreassen åpnet hissig som en snerrende hyene, og det er en fryd å oppleve hans og bandets musikalske fråde. Ricochets har spilt lenge live nå, og er sugen på plateutgivelse. Plateselskapene sto ringside - og i løpet av måneden har bandet kontrakt. Garantert.

Melt,
Røkeriet USF
Publikum: ca 50

Bjørn Fløystad vakte berettiget oppmerksomhet med sitt egenutgitte Melt-album for to år siden. Men etter å ha brukt 13 timer på turen over fjellet fikk sjumannsbandet heller lite ut av konserten i et glissent Røkeri. Rytmeboksen lånt på et syrete karaoke-show på Kiel-ferja var morsom nok. Og innimellom traff de som et nattklubborkester på en fest som nekter å dø. Men man er lei liksom-ironiske 90-tallsband nå. På den ene siden var ikke galskapen deres spennende nok, på den annen side fungerte Melt bare halvbra som kuriosaorkester.

Emmerhoff & The Melancholy Babies,
Røkeriet USF
Publikum: ca 200

Den bergenske lokalpresse har hypet Gunnar Emmerhoffs lovende band til den store gullmedalje. Men bandet avslørte seg som akkurat det - lovende - foran et bransjestint og forventningsfullt publikum. Emmerhoff er åpenbart en talentfull låtskriver og en utmerket vokalist av det dramatunge slaget. Melancholy Babies' pompøse, gammeldagse elektrisk-akustiske rock lener seg tungt mot blues, og delvis også folk, slik Led Zeppelin en gang gjorde. Det er udiskutabelt at Emmerhoff personlig har noe, men bandet hans virker mer uferdig og nerveløst.