- Bytt selskap!

- Bytt forsikringsselskap! Det er det mest effektive forsvarsmiddel forbrukerne har i dag, sier stortingsrepresentant Øystein Djupedal til Dagbladet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- If skadeforsikring må ikke ustraffet få lov til å la forsikringskundene blø for sine egne mislykkede aksjespekulasjoner. Men selskapets framstøt er nok et eksempel på at kundene blir overkjørt. Forbrukernes interesser står svakt, og bør få økt tyngde, sier Djupedal. Derfor foreslår han at det opprettes et eget departement for forbrukerinteresser, som kan ivareta kundenes og forbrukernes interesser. Han viser til at forbrukerspørsmål får en stadig større plass i offentligheten, uten at det reflekteres politisk.

Reagerer kraftig

- Den typen tap bør tas av eierne, ikke av forsikringskundene, sier leder Per Anders Stalheim i Forbrukerrådet. Han sier at Ifs utspill er tidstypisk: - Mer og mer risiko flyttes over på kundene, mens eierne kan heve utbytte uten at de reelt sett tar noen risiko.

- Dessverre har kundene få muligheter til å motvirke trenden. Det mest effektive er hvis mange går over til et annet selskap, sier Stalheim.