Bytter hjul på alle Signatur- og Flytog

Alle hjulene på Signatur-togene og flytogene skal byttes ut fordi de er for dårlige. Hver måned bruker NSB og NSB Gardermobanen 1,5 millioner på bremseskiver og bremseklosser.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Hjulene holder ikke den kvaliteten som leverandøren har forpliktet seg til, sier NSB-direktør for drift og teknikk, Tom Ingulstad, til Aftenposten.

Hver måned bruker jernbaneselskapene millionbeløp på bremseutstyr til Signatur- og Flytoget.

- Det er en situasjon som ikke kan fortsette, sier Ingulstad.

Hjulene som nå er i bruk lages av en av Adtranz' svenske underleverandører. Hjul fra en annen leverandør testes allerede. - Vi holder nå på med å teste hjul fra en annen leverandør som NSB har god erfaring med. Vi regner med å ha klare analyseresultatene i slutten av november. Da skal det tas en beslutning, sier administrerende direktør Ronny Solberg i Adtranz.

(NTB)