«Cabin crew, prepare for emergency descent»

Vettskremte passasjerer etter trykkfall i Norwegian-fly fra Tallinn onsdag kveld.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet. no:) Siste Norwegian-fly fra Tallinn til Oslo klokka 21.25 onsdag kveld, DY 5065, hadde bare vært i lufta i fem minutter da flyet begynte å stupe. Kapteinens stemme brøt gjennom høyttaleranlegget:

«Cabin crew, prepare for emergency descend.» I norske ord betyr dette «forbered dere på nødnedstigning.»

Livredde passasjerer

Dagbladet.no er blitt kontaktet av passasjerer om bord som opplevde hendelsen som fryktelig ubehagelig. Noen mente kapteinen hadde sagt «emergency exit», andre «prepare for crashlanding».

- Flyet begynte plutselig å falle og det var fryktelig ubehagelig. Jeg fikk ikke helt med meg hva kapteinen sa, men besetningen styrtet fram og plasserte trillevognene, sier passasjer Tom Gundersen (31) som fløy videre hjem til Bodø fra Gardermoen i går kveld.

Han forteller at mange av de 145 passasjerene om bord virket forskremte.

- Jeg trodde en stund at min siste time var kommet, sier Gundersen.

«Turen med Norwegian fra Tallinn 2125 i dag var til tider ubehagelig. Like etter at kapteinen hadde sagt vi cruiser mot Oslo i 36 000 fot og forholdene er bra, stupte flyet, lysene med fest setebeltene gikk på og kapteinen sa noe sånn som "cabin crew, prepare for emergency exit". Flyvertinnene var tydelig stresset og lampene til nødutgang ble tent,» skriver en annen passasjer til Dagbladet.no på epost.

VETTSKREMT: Tom Gundersen (31) ble livredd da Norwegian-flyet stupte 4000 fot på få sekunder. Flyet på bildet er ikke det som blir omtalt i artikkelen. Foto: HANS ARNE VEDLOG/PRIVAT
VETTSKREMT: Tom Gundersen (31) ble livredd da Norwegian-flyet stupte 4000 fot på få sekunder. Flyet på bildet er ikke det som blir omtalt i artikkelen. Foto: HANS ARNE VEDLOG/PRIVAT Vis mer

- Fulgte gjeldende prosedyrer

Informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian sier flyet var i 36000 fots høyde da det fikk trykkfall i kabinen.

- Vi forstår at folk synes hendelsen var skummel. Flyet måtte på kort tid gå fra 36000 til 25000 fot, sier Ellingsen som forsikrer om at alt foregikk etter gjeldende prosedyrer ved trykkfall.

- Kapteinen skal forberede besetningen på nødnedstigning, slik at de får festet løse gjenstander. Ved trykkfall er det viktig å gå raskt ned i høyde, slik at man får trykket på et normalt nivå, sier informasjonsdirektøren.

Under flygningen stabiliserte trykket seg på 25000 fot, men kapteinen valgte å gå ned til 22000 fot.  Flyet ble værende i den høyden resten av turen mot Oslo. Etter hendelsen kom kapteinen igjen på høyttaleranlegget og fortalte om hva som hadde skjedd. Kabinsjefen fikk også en briefing i cockpit, slik at han bedre kunne svare på spørsmål fra passasjerene.

- Flyet ble rutinemessig undersøkt etter landing og skal være i drift igjen. Hendelsen er også rutinemessig rapportert til Luftfartstilsynet og Havarikommisjonen, sier Anne Grete Ellingsen som forsikrer om at slike hendelser sjeldent forekommer.

•Debatten til denne saken har rast rundt tittelordet «descend». Mange ivrige nettstemmer har påpekt at substantivet «descent» må være det riktige. Norwegian-ledelsen fastholdt lenge at det skal være «descend», da dette framkom av besetningens rapporter. Nå har Norwegian sjekket manualen. Der står det selvfølgelig «prepare for emergency descent.» Dagbladet.no har nå rettet tittelen.

«Cabin crew, prepare for emergency descent»