- Cannes-publikummet elsker Lasse Gjertsen

Men Gjertsen driter i Cannes.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): - Jeg bryr meg fint lite om Cannes. Det var større for meg å få være med på kortfilmfestivalen i Grimstad, sier Lasse Gjertsen (23) til Dagbladet.no.

Den norske You Tube-kjendisen har fått over 20 millioner visninger av videoene sine på nettet. Nå kan han legge til enda et punkt på skrytelista.

- Pompøst og teit

Musikkvideoen «Daydream», som han har regissert, ble i dag vist på Cannesfestivalen. Videoen var ikke en del av konkurranseprogrammet, men ble vist under seksjonen Short Film Corner.

Uten Gjertsen, vel og merke. Han er hjemme i Bergen.

- Cannes, schmannes, sier han.

- Det er så pompøst og teit. Filmene som vinner er alltid umulige å forstå og laget av folk med en eller annen mental tilstand. Det er akkurat som med kunstkritikk: «Det her skjønner jeg ikke, så da må vi gi dem en pris,» liksom, sier han.

Gode tilbakemeldinger

-CANNES, SCHMANNES: I dag ble musikkvideoen hans vist på Cannes-festivalen, men Lasse Gjertsen kunne kanpt brydd seg mindre. Foto: TORBJØRN BERG / DAGBLADET
-CANNES, SCHMANNES: I dag ble musikkvideoen hans vist på Cannes-festivalen, men Lasse Gjertsen kunne kanpt brydd seg mindre. Foto: TORBJØRN BERG / DAGBLADET Vis mer

Lucia Mantovani, videoens italienske produsent, er derimot til stede i Cannes. Der ble videoen vist for publikum klokka 12:30 i dag.

- Vi fikk veldig gode tilbakemeldinger på den. Lasse er elsket i Cannes også, sier hun til Dagbladet.no.

«Daydream» en musikkvideo med den italienske cellisten Giovanni Sollima, som blant annet viser Sollima spille cello med seks armer.

Se første halvdel av den todelte videoen her:

- Han er genial

Lucia Mantovani kontaktet Gjertsen og ba om et samarbeid, etter å ha sett en av de første videoene han hadde lagt ut på You Tube.

- Han er virkelig genial, et stort talent, og jeg er veldig glad for å ha fått jobbe med ham, sier Mantovani.

Hun forteller at flere hadde reist langt for å få med seg Cannes-visningen av videoen hans på stort lerret. Salen den ble vist i tok bare 50 mennesker, men det var stappfullt.

- Cannes-publikummet elsker Lasse Gjertsen

Nå håper Mantovani at hun får muligheten til å jobbe mer med Lasse.

- Jeg håper vi kan finne noen norske sponsorer, slik at vi kan lage et virkelig mesterverk sammen. Et som kan plassere Norge på kartet, sier hun.