- Resultatene treffer jo fantastisk godt, mener professor Trond Blindheim. Han er ekspert på merkevarebygging, og er mannen bak undersøkelsen.
- Andeby er valgt fordi den er en del av vår felles kulturarv - en slags «mini-verden». Alle har et forhold til den, og den har alle personlighetstyper.
Dessuten representerer Andeby et stabilt samfunn hvor det bare bor kjendiser - som hver på sitt felt er uovervinnelige, sier Blindheim.
Tesen hans var at politikere også er merkevarer som gir klare assosiasjoner. Han fikk rett.
- Enten vi vil det eller ei får vi alle merkelapper - rettferdige eller urettferdige. Valget mellom partiene er et valg mellom ideer og følelser der den objektive fornuft kommer i klemme. Når folk er i tvil, velger de det partiet som har politikere de kan identifisere meg med. Da betyr personene veldig mye, sier Blindheim. Undersøkelsen er gjennomført i to omganger over flere år, og over tusen studenter ved Bedriftsøkonomisk Institutt har deltatt.
Og politikerne sier slett ikke IIIIKK!, HYYYL!, STØNN! og SNØFT!.
Oh, Dolly?
- Jeg er strålende fornøyd. Donald er jo den mest sentrale personen i hele Andeby, sier Carl I. «Donald» Hagen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger