Chattet for 5000 kr på fest

En 20-åring gikk amok med mobilen og chattet for 5000 kroner på en fest. Nå vil mobilselskapet Chess overvåke dem med unormalt høye regninger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det blir vekslet mange høyrøstede replikker mellom foreldre og tenåringsbarn etter at mobilregningen er i hus. Bruksmulighetene for mobiltelefoner er blitt endeløse, og sjokkregninger er ikke lenger uvanlig. Mobilselskapet Chess ønsker nå å begrense skadene.

Chattetjenester

- Vi har opplevd å få mange unge mennesker på våre inkassolister. Derfor har vi nå innført rutiner for å kontrollere mobilbruken, sier daglig leder i Chess, Idar Vollvik.

- Spesielt etter at TV-kanalene begynte med sine chattetjenester på ledige sendeflater, merket vi en stor økning. Men det gjelder ikke bare unge mennesker. Også voksne hiver seg på. Med noen er det nesten som om de kommer inn i en transe når det gjelder mobilbruk.

Her er tre verstingeksempler Chess allerede har satt en stopper for:Mann (20) chattet for 5000 kroner på en fest.Arbeidsledig (18) chattet på NRK2 for 4500 kroner på en dag.Gutt (13) lånte telefonen av sin far, og chattet for 4000 kroner på en dag.

Alarmen går

I likhet med andre mobilselskap har også Chess et internt overvåkingssystem. Selskapet skal nå bruke dette for å begrense muligheter for sjokkregninger i posten.

- Vi har satt ei grense på 200 kroner. Overstiges den summen i løpet av et døgn, går det en alarm hos oss. I de tilfellene hvor vi da har kontaktet kunden, har vi ennå ikke opplevd at vedkommende blir sur på hos. De er tvert imot takknemlige.

- Litt merkelig at dere som profitør i bransjen har satt i gang et slikt tiltak?

- Vi gjør det ut fra en allmennborgerlig interesse. Vi ønsker å beskytte kundene. Her kan det kanskje være snakk om unge mennesker som bruker unødvendig mye penger, og kan komme skeivt ut i livet. Og til sjuende og sist vil det også gå utover oss.

- Dette er ikke en PR-gimmick. Hele mobilbransjen burde ta et oppgjør med seg selv. Vi har et etisk ansvar overfor barn og unge. Vi ønsker at flest mulig blir mobilbrukere, men ikke så sterkt at folk blir gjeldsslaver, sier Vollvik.

Ute og kjøre: Mange mobilbrukere har tatt fullstendig av og sender SMS-meldinger uten tanke på hvor mye kostbart det i verste fall kan være.
Advarer: Direktør Idar Vollvik i Chess