Cheesy PR

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Før var musikklivet prisgitt plateselskapene. Nå er det i ferd med å bli prisgitt reklamebransjen, inkludert eventbransjen. Hva som er verst, er selvfølgelig deprimerende å ta stilling til. Å observere maktskiftet kan imidlertid være underholdende. Hør bare her:

Norvegia, ved Tine Meierier, inviterer nå det norske folk til å lage folkets favorittlåt. Vinneren får 20 000 kroner, og en videoinnspilling på kjøpet. Maria Haukås Storeng, kjent fra Idol, er hyret inn som juryformann for å kvalitetssikre opplegget. Videoen skal spilles i pausen på «Senkveld» med Thomas Numme og Harald Rønneberg på TV2. Pause? Er ikke det reklame? Nei, nei. Og ordet «ost» trenger ikke å nevnes i låta, men Norvegia og/eller Folkets Favoritt må nevnes. Vi spår en psykedelisk avslutning på vinnerlåten, der ordene «kijøøp noorvegiiaa nnå - synnøve finndeen ææsj æssj» trenger gjennom lydbildet dersom du spiller låta baklengs. Skummelt.

PR-folkene i Tine Meierier må ha forspist seg på Grandiosa, og hørt seg svimle på «Ute til lunsj»-låtsnekker Lars Kilevolds ode til samme produkt. Mette og gode har de bestemt seg for kaste seg på MySpace-bølgen, og dyrke fram nye, uoppdagede norske artister. En oppgave som tidligere var forbeholdt plateselskapene, før nettet kom og gjorde livet surt for alle.

Markedet ligger nå vidåpent for dem som har muskler og penger til å ta over. Plateselskapene har ingen - for de har brukt opp alle pengene på en ufrivillig komisk kampanje som har som hovedmål å opplyse det norske folk om at ulovlig nedlastning er, ja nettopp, ulovlig. Og musikkbransjetreffet bylarm, som er musikklivets selverklærte utklekkingsanstalt for nye talenter, ble nettopp avslørt som reine slavedrivere av bandet Datarock. De kunne fortelle at det eneste de fikk å spise før konserten var gammel pastasalat. Den var iskald etter å ha stått framme i timevis på backstageområdet, som holdt minus 10, og som de måtte dele med resten av de hutrende håpefulle. Reklamebransjen ser her sitt snitt. De har i alle fall varme og gode møterom, rikelige mengder meieriprodukter og Grandiosa-pizza. Kom igjen. Er det virkelig ingen som har noen bedre ideer enn dette?